סיאט איביזה
סיאט איביזה החדשה – כסות משודרגת ומלוטשת / דורון כהן
סיאט איביזה החדשה, מוכיחה עד כמה ומהר ניסגרים הפערים מול המשפחתיות הגדולות. זו מכונית גדולה משמעותית מקודמתה, עם תוספת של מעל ל – 9 ס"מ לבסיס הגלגלים. לא רק לנוער חובב נהיגה…..
סיאט חשפה דור חדש של האיביזה, המכונית הנמכרת ביותר שלה בישראל וממכוניות הסופר מיני המצליחות ביותר בשנים האחרונות , בעיקר בקרב צעירים חובבי הגה.
סיאט איביזה דור חמישי היא מכונית ראשונה בקטגוריה של קונצרן פולקסווגן שעושה שימוש בפלטפורמת ה-MQB A0 החדשה, שבעתיד אמורה לשמש קטגוריות של רכבי פנאי וגם את הדור הבא של פולקסווגן פולו וסקודה פאביה.
האיביזה החדשה מציגה אורך שקטן בשני מ"מ וגובה שקטן במ"מ, אך היא רחבה באופן משמעותי (9 ס"מ) ובסיס הגלגלים שלה צמח ב-9.5 ס"מ ל-256 ס"מ, כל זאת לטובת שיפור משמעותי במרווח לנוסעים וביכולת הדינמית. תא המטען גדל ב- 63 ליטר . אז, אמרנו כבר שהאיביזה גדלה משמעותית מקודמתה?….
עיצוב
האיביזה החדשה זונחת סופית את העיצוב המסורתי של האיביזה בחרטום, לטובת דימיון רב ללאון הנוכחית. מאחור הקווים העגלגלים חודדו מעט והמראה מעט רחב ומרובע יותר.
שימוש בפלטפורמה חדשה איפשר לסיאט גם לשדרג את מערכות הבטיחות של האיביזה, שיכללו כעת בין היתר בלימת חירום אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית. אבזור המותרות כולל מצלמות היקפיות, מערכת מולטימדיה עם מסך "5 או "8 ותמיכה באפל קארפליי, אנדרואיד אוטו ומירורלינק.
הדור החמישי של האיביזה יוצע בתחילה רק במרכב חמש דלתות, בלי גרסת שלוש דלתות או סטיישן.
היצע ושילוב הצבעים, החישוקים ואפשרויות ההתאמה האישית גדלו באיביזה המחודשת.
ביצועים
המנוע אינו מורה על חידושים דרמטיים. יחידות הכוח הנוכחיות, הוצעו בעבר באיביזה עצמה או שמצטרפות אליה מדגמי פולקסווגן אחרים.
היבואן מעדכן כי בארץ יוצעו מנוע שלושה צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1.0 ליטר (95 או 115 כ"ס), מנוע ארבעה צילינדרים טורבו-בנזין חדש בנפח 1.5 ליטר עם 150 כ"ס וגרסת טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר (80, 95 או 115 כ"ס).
תיבות ההילוכים יהיו ידניות עם חמישה או שישה יחסי העברה, ורובוטית דו-מצמדית עם שבעה הילוכים. נתוני ביצועים ותצרוכת דלק טרם פורסמו.
פנים הרכב
אם השינויים בעיצוב החוץ דורשים בחינה מעמיקה יותר, כדי לזהות שמדובר בגרסה חדשה, השינויים בתא הנוסעים ניכרים מאד, והתוצאה הכוללת מוכרת אך משופרת למדי.
עיקר השדרוג ניכר לעין בחלקו העיקרי של הדשבורד, שזכה לפלסטיק רך למגע ונאה, ובמרכזו ממוקמת מערכת המולטימדיה החדשה – עיקר גאוותה של היצרנית. מעבר לאפשרויות המקובלות – ניווט, שמע, בלוטות' – היא מציעה חיבור אינטגרלי למכשירי סלולר מבית אפל (iOS) וסמסונג (אנדרואיד), עם אפשרות שיקוף מלאה שלהם על המסך.
התנהגות ובטיחות
מערך המתלים (קפיצים, בולמים, מוטות מייצבים) של האיביזה כויל מחדש, וכך גם מערך ההיגוי. המבטיח מהירות תגובה טובה ויתר דיוק.
מכאן, שאחיזת הכביש גבוהה (עם צמיגי 215/45-16) ותגובותיה צפויות גם בנהיגה אגרסיבית.
אם האחיזה נפגמת, האיביזה תרחיב קו בצורה צפויה, וחריקות הצמיגים יודיעו את מה שההגה לא. גם הרפיה חדה מהדוושה לא תגרום לחלק האחורי לנסות לעקוף את חזית המכונית, אבל כן לעזור לצלוח את הפנייה עם הידוק קו מתון. דוושת הבלם נוקשה מידי, עם לא הרבה תחושה במהלך הראשון (מתרגלים), אך עוצמה לא חסרה והם תפקדו בצורה טובה.
עלות/תועלת
סיאט איביזה היא מכונית וותיקה, שלמעשה בוצע לה שידרוג ניכר ולא יותר מכך. גם עדכון משמעותי ומוצלח –מה שנעשה הפעם – לא יכול להסתיר את גילה. מחירים רשמיים או רמות גימור עדיין אין, אך אם היבואנית תשכיל להביאה אלינו במחיר תחרותי – כפי שידעה לעשות בעבר לא אחת – יש לה פוטנציאל להמשיך ולהיות שחקנית משמעותית בזירת הסופר מיני הצפופה, ולמרות גילה.
כללי – הדור הרביעי של הסופר מיני המפורסמת של סיאט, המכונה בקונצרן פולקסווגן MK4, הוצג לראשונה כמכונית קונספט בתערוכת הרכב הבינלאומית בג'נבה בשנת 2008. הספרדים החליטו שבדור הרביעי האיביזה תחזור למקורות ותזכיר לכולם שהיא ספרדייה לוהטת וספורטיבית ולא קרחון גרמני, בדומה לאחיותיה לקונצרן, סקודה פאביה ופולקסווגן פולו. ואכן בסיאט זנחו את העיצוב העגלגל ועברו למראה מודרני עם קריצות ברורות לאגף הספורטיבי. הגדילו לעשות הספרדים והבדילו את גרסת 5 הדלתות שנקראת סיאט איביזה בלבד, לעומת גרסת 3 הדלתות שקיבלה את השם סיאט איביזה SC. הדור הרביעי עבר מתיחת פנים בשנת 2011 ומתיחה נוספת בשנת 2015, והיא זוכה להצלחה גדולה מאוד בארץ.
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – סיאט איביזה עושה שימוש במגוון הרחב של המנועים שמוצעים לסופר מיני בקונצרן פולקסווגן. לאחר מתיחת הפנים הראשונה, האיביזה נמכרה בארץ בשתי גרסאות מנוע בנזין – הבסיסית בנפח 1.4 ל' (85 כ"ס, 13.2 קג"מ, ו – 11.7 שנ' מ – 0 ל – 100 קמ"ש), שודכה לתיבת הילוכים ידניית בלבד. הבכירה בנפח 1.2 ל' מוגדשת (105 כ"ס ו – 17.5 קג"מ ו – 9.7 שנ' מ – 0 ל – 100 קמ"ש), משודכת לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, המוכרת לנו מדגמים אחרים של הקונצרן. מדובר ביחידת הנעה מצויינת תודות לגמישות המאפיינת את מנוע הטורבו, ומשרע הכוח מתחיל כבר מסל"ד נמוך. השילוב עם תיבת ההילוכים מצויין ברוב הסיטואציות. מתיחת הפנים השנייה שינתה הקטינה עוד יותר את נפחי המנועים, וכך הגרסה הבסיסית בנפח 1.2 ל' טורבו בנזין שמפיק 90 כ"ס ומומנטום של 16.3 קג"מ מכובדים, שמאיצים את הספרדייה מ – 0 ל – 100 קמ"ש ב – 10.7 שנ'. הגרסה הבכירה של סיאט איביזה מציגה מנוע טורבו בנזין בנפח 1.0 ל' בלבד, שמפיק 110 כ"ס ומומנטום מכובד מאוד של 20.4 קג"מ. כל התענוג המוטורי הזה מאיץ מ – 0 ל – 100 קמ"ש ב – 9.2 שנ' (ממנוע בנפח 1.0 ל' – פלאי הטכנולוגיה). גם במקרה הזה, הגרסה הבסיסית משווקת בארץ עם תיבת הילוכים ידנית בלבד, בעוד שהגרסה הגדולה יותר נמכרת עם תיבת הילוכים ידנית או רובוטית. אין מה להוסיף על יחידות ההנעה של סיאט איביזה, כי על המוסיף גורע!
צריכת דלק סיאט איביזה – מנוע 1.2 טורבו בנזין TSI הנהדר צורך 18.9 ק"מ/ל' בתנאי מעבדה. בחיים האמיתיים זה ינוע סביב ה – 13.5 ק"מ/ל'. גרסת ההנעה הידנית שמשודכת למנוע 1.4 ל' תזלול קצת יותר דלק, ותעמוד עפ"י נתוני היצרן על 16.9 ק"מ/ל', שבתרגום לחיים האמיתיים יעמוד על 14 ק"מ/ל' בערך. ומה לגבי גרסת המנוע החדשה בנפח 1.0 ל' טורבו בנזין? ובכן, הספרדים מצהירים על 22.7 ק"מ/ל', אך בחיים האמיתיים צריכת הדלק דווקא תהיה יותר דומה לגרסה הידנית, כלומר 14 ק"מ/ל'.
עיצוב – חלפו 7 שנים מהשקתה של סיאט איביזה ועד כתיבת שורות אלה, ושתי מתיחות פנים קטנות, ועדיין אפשר לומר בפה מלא שמדובר ברכב יפה. נקודה, סימן קריאה! אם להודות על האמת, האיביזה עדיין יפה מרוב מתחרותיה. מדובר במכונית שממשיכה לאורך כל שנות יצורה לדבר לצעירים, בזכות המראה הסמי-ספורטיבי, וגם הדור הנוכחי עושה זאת בגדול.
בטיחות – דווקא בנושא הבטיחות בסיאט פישלו (או נכון יותר להפיל את התיק על היבואן צ'מפיון). גרסת 6 כריות האוויר נבחנה במבחני הריסוק האירופאים של EuroNCAP וקיבלה 5 כוכבי בטיחות, אך הגרסאות בארץ מקבלות 4 כריות אוויר בלבד. מדוע? לא ברור. מעבר לכך יש לה עזרי בלימה (ABS + EBD + BAS), חיישני לחץ אוויר ועוד.
תא נוסעים ומטען, נוחות ואבזור – השנים נותנות אותותיהם על תא הנוסעים. ראשית, מרווח תא הנוסעים מצומצם ביחס למתחרות המודרניות, בעיקר הספסל האחורי, שיכיל 2 אנשים בצורה סבירה, אך שלושה אנשים כבר יחיו בצפיפות מעיקה. איכות החומרים נמוכה יחסית, ואיכות ההרכבה מיישרת קו עם הבינוניות. מסך המולטמדיה שמתקינים בארץ אינו מוצלח כ"כ, ומיקום כמה מתגים מקשה את הגישה אליהם. למרות שרוב המכוניות בסגמנט הסופר מיני אינן מצטיינות בנפח תא מטען סביר, הסיאט איביזה נמצאת בסף התחתון, עם 292 ל' סה"כ, ובתוספת סף הטענה נמוך, לא מדובר בהצלחה גדולה. בצ'מפיון מציעים 2 רמות אבזור – הבסיסית נקראת style, והבכירה מקבלת את צמד האותיות הלטיניות המחייב FR. כבר בגרסה הבסיסית מוצעות מס' מערכות שלא מקובל להיתקל בהם ברמות המחירים הללו. אמנם ה – style נמכרת עם מזגן מכאני, אך יש לה חיישני גשם ותאורה, מראות צד מתקפלות, מראות נגד סינוור, מערכת "עצור וסע" לדימום מנוע בעמידה, מערכת עזר לזינוק בעליה, מערכת התראת עייפות, מערכת XDS המדמה דיפרנציאל מוגבל החלקה ועוד. גרסת ה – FR בנוסף מקבלת צמיגי 215/45R16, בקרת אקלים, גג שמש פנורמי, חישוקים קלים.
נוחות והתנהגות נסיעה – המתלים בסיאט איביזה מכויילים על הצד הקשה (לא יותר מידי), אך זה כושר הספיגה שלהם סביר בהחלט בכל סוגי הכבישים, בין אם בנסיעות עירוניות ובין אם בנסיעות בינעירוניות. בעיר קל מאוד לתמרן עם האיביזה, וראות מתוך תא הנוסעים החוצה טובה מאוד. בידוד הרעשים בתוך תא הנוסעים לא לא מספיק טוב ורעשי כביש ורוח חודרים אליו. ההיגוי המנותק פוגם בהנאה מנהיגה.
רכבים מתחרים – אופל קורסה, גרייט וול C10, דאצ'יה סנדרו, הונדה ג'אז, יונדאי i20, מאזדה 2, מיצובישי ספייס סטאר, סאיק MG3, ניסאן מיקרה, סוזוקי סוויפט, סיטרואן C3, סקודה פאביה, פולקסווגן פולו, פורד פיאסטה, פיאט גרנדה פונטו, פיג'ו 208, קיה ריו, רנו קליאו, שברולט סוניק.
מחיר – החל מ – 75,200 ש"ח לדגם 1.2 ל' טורבו בנזין ידני רמת גימור Reference, ועד 111,900 לדגם 1.0 ל' טורבו בנזין ברמת אבזור FR.