יונדאי i20
כללי – הדור השני של הסופר מיני של יונדאי, הוצגה באירופה במהלך 2014, ואלינו הגיעה בשנת 2015. הדור השני מבצע קפיצת מדרגה ביחס לדור הקודם, בכל הקשור למימדים (גדולה יותר), לאיכות חומרים, עיצוב ועוד, למרות שיחידת ההנעה (מנוע + גיר), נותרו אי שם מאחור. הדור השני נכנס לאחת הקטגוריות התחרויתיות ביותר שיש לשוק הישראלי להציע, ומעניין האם החוזקות שהוזכרו קודם לכן, יספיקו ל – i20 להצליח אל מול המתחרים.
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – בפסקה לעיל, לא הצלחנו להסתיר את מורת רוחנו מביצועי יחידת ההנעה. עד כמה שאנו לא מפסיקים להתפעל מההצלחה הכבירה של קונצרן יונדאי-קיה, בנושא יחידות ההנעה, לעיתים הוא נשאר מאחור. קשה להבין את ההחלטה של קברניטי יונדאי לעשות שימוש בשני מנועים כ"כ פרימטיביים, ובתיבת הילוכים אוטומטית מיושנת בעלת 4 הילוכים, שמנגד עומדות להן האירופאיות עם שלל מנועי טורבו בנזין זעירים, משודכים לתיבות הילוכים רובוטיות, כגון סיאט איביזה, או רנו קליאו. לא נכביר במילים, נאמר רק שיונדאי i20 משווקת בארץ בשתי גרסאות מנוע, שאיך נגדיר אותן – לא פסגת הטכנולוגיה. הבסיסית, בנפח 1.2 ל' בנזין, בעלת הספק של 84 כ"ס ומומנט מירבי של 12.4 קג"מ אנמיים, שלמזלם מונעים בידי תיבת הילכוכים ידנית. הגרסה הבכירה "מתהדרת" במנוע 1.4 ל' בנזין, בעל הספק מירבי של 100 כ"ס, ומומנט של 13.7 קג"מ, דבר שספיק להאיץ את המכונית מ – 0 ל – 100 ק"מ, ב – 13.2 שנ'.
צריכת דלק יונדאי i20 – גרסת המנוע 1.2 ל', שכאמור משודכת לתיבה הידנית, צורכת בממוצע 20 ק"מ/ל', עפ"י נתוני היצרן. בפועל אנו מעריכים שהצריכה תעמוד על 13-14 ק"מ/ל'. אך הגרסה הידנית פחות מעניינת אותנו. גרסת ה – 1.4 ל' עם תיבת ההילוכים המיושנת בעלת 4 ההילוכים, צורכת בממוצע 16 ק"מ/ל' עפ"י נתוני היצרן. בתרגום קוריאני לחיים האמיתיים, הצריכה תעמוד על 11 ק"מ/ל' ביום טוב. נתון לא טוב!
עיצוב – אין ספק שהיתרון הבולט של ה – i20 הוא העיצוב. אנו לא יודעים להניח את האצבע על מה בדיוק עושה לנו את זה, אבל התוצאה יפה מאוד, עם קווים הרמוניים שמתחברים למכונית יפה. בקלות היה ניתן להתבלבל בינה לבין סופר מיני מקטגוריית פרימיום.
בטיחות – במבחני הריסוק של EuroNcap, יונדאי i20 מקבלת 4 כוכבי בטיחות בלבד, עם 85% במבחן הגנה על מבוגרים ו – 73 % הגנה בלבד במבחן הגנה על ילדים. יש לה 6 כריות אוויר, מגנוני עזר לבלימה ABS + EBD וחיישני לחץ אוויר.
תא נוסעים, תא מטען ואבזור – תא הנוסעים מרווח ביחס לסופר מיני אחרות, מגרד אפילו בגודלו את המשפחתיות-קומפקטיות. המושבים נוחים מאוד, אם כי ישנם כאלה שהתלוננו על חיכוך הברכיים בדשבורד. איכות החומרים טובה מאוד, כמו גם איכות ההרכבה. תא המטען בנפח 301 ל' סביר בגודלו, אך שפת ההטענה גבוהה. יודאי i20 מגיעה ב – 3 רמות אבזור – הבסיסית ביותר העונה לשם Insight, מצויה רק בגרסת המנוע 1.2 ל'. אין צורך להכביר עליה מילים, משום דלות האבזור בה. גם רמות האבזור המתקדמות יותר, שנמצאות בגרסת ה – 1.4 ל', לא מציעות אטרקציות גדולות מידי. הן נעדרות בקרת אקלים, מסך מולטימדיה לטלפון בלוטות'. בגרסת ה – Premium, תקבלו 4 חלונות חשמל, חישוקים קלים, בקרת שיוט, חיישני חניה אחוריים, תאורת לד ומראות צד מתקפלות חשמלית. סטנדרטי לקטגוריה.
נוחות והתנהגות נסיעה – המתלים של יונדאי i20 מכויילים על הצד הרך יחסית, דבר שתורם לשיכוך פגעי הכביש. ייאמר לזכות מהנדסי יונדאי, שהדבר לא בא על חשבון תחושת הבטיחות בנהיגה ובדיוק ההגה. בכל מקרה, אל תבנו על נסיעה ספורטיבית, זו לא הברייה המוטורית המתאימה. רעשי הנסיעה חודרים אל תא הנוסעים בצורה לא נעימה.
רכבים מתחרים – אופל מוקה, דאצ'יה דאסטר, יונדאי i20 קרוס, ניסאן ג'וק, סובארו XV, סוזוקי קרוסאובר, סיטרואן קקטוס, פיאט X500, רנו קפצ'ור, שברולט טרקאס.
מחיר – החל מ – 79,990 ש"ח לדגם 1.2 ל' ידני Insight ועד 108,900 ש"ח ל – 1.4 ל' אוטומט Premium.