שווי שימוש
מאמר זה רלוונטי לאלה מאיתנו שמקבלים רכב מהמעביד. שווי שימוש הינו סכום מסויים שמנוכה ממשכורת הברוטו של עובד אשר מקבל רכב ממעסיקו. המדינה מסתכלת על קבלת רכב ממעביד, כאילו מדובר בטובת הנאה, היות ולא כל הנסיעות הן לטובת העבודה, בשל כך המדינה דורשת מיסוי על טובת הנאה זו.
עד סוף 2009 שווי השימוש חולק ל – 7 קבוצות, לפי מחירי הרכב, כך שבקבוצה 1 היו המכוניות הזולות ביותר, ובקבוצה 7 המכוניות היקרות ביותר. קבוצה 2 הייתה הקבוצה הפופולארית ביותר, משום שערכי הרכב בה היו מ – 95,000 ש"ח ועד 114,000 ש"ח, והיא כללה בזמנו את מרבית רכבי הסופר מיני והמשפחתיות. עובדה זו גרמה בזמנו ליבואנים להתאים את מחירי המשפחתיות כך שיימכרו עד 114,000 ש"ח, בכדי להכניס אותן לקבוצה זו. בד"כ היה מדובר במכוניות שהאבזור בהן היה בסיסי עד כמה שאפשר, לעיתים עובדה זו פגעה אף במרכיבי הבטיחות.
החל מה – 1/1/2010 חל שינוי בחישוב שווי הרכב (רפורמת שווי השימוש הרציף), ומעתה החישוב נקבע על 2.48% משווי הרכב, בהיותו חדש. כלומר, היה ושווי הרכב שקיבלתם מהמעסיק הוא 100,000 ש"ח, שווי השימוש הוא 2.48%, כלומר 2480 ש"ח, שכביכול אמורים להיות משולמים למדינה. לפיכך, לפני שאתם מסכימים לקבל רכב צמוד מהחברה, בדקו האם המעסיק מגלם לכם את שווי השימוש, כלומר, האם הוא מוסיף לשכר הברוטו שלכם סכום כסף נוסף, שאמור לפצות אתכם על המס שייקחו לכם. במקרים מסויימים ייתכן ועדיף לכם יהיה לעשות שימוש ברכבכם הפרטי.
לידיעת המנהלים הבכירים, תקרת מחיר הרכב לנושא שווי שימוש, עומדת נכון לשנת 2014 על 506,580 ש"ח.
שווי שימוש במדינות אחרות בעולם:
חלק גדול ממדינות ה – OECD שישראל מנסה להתאים עצמה אליהן, משתמשות בשיטת שווי השימוש הרציף . בשונה משאר מדינות הללו, אחוז שווי השימוש נמוך בצורה משמעותית מאצלנו. כך לדוגמא, באוסטריה שיעור שווי השימוש עומד על 1.5% מערך הרכב, בפורטוגל 0.8%, אוסטרליה 1.67% (להכירכם, אצלנו 2.48%).
ישנן מדינות ששווי השימוש בהן נקבע בהתאם לפליטות הרכב, או שמכניסים בחישוב שווי השימוש מרכיבים ירוקים. המובילה בתחום זה היא בריטניה.
אגב אצלנו, אם המעסיק מסכים לספק לכם רכב היברידי, קחו בחשבון חיסכון של 560 ש"ח בכל חודש בשווי השימוש.