אוטולי - חוות דעת לרכב שלך
האתר שמביא לכם חוות דעת על הרכב הבא שלך - כאן תמצאו את כל המידע שחשוב לקניית הרכב הבא שלכם!

מושגים בעולם הרכב 1: תצורות רכב

עברו חלפו הזמנים שבהם עם ישראל קנה רק תצורת סדאן. כיום העם בציון כבר פתוח לשינויים, רואה מה קורה מסביבו, ויודע לבחון טוב יותר את הצרכים שלו, בטרם רכישת מכונית.

כאשר מתייחסים על תצורת רכב, הכוונה היא לצורה של הרכב – האם מדובר ברכב סדאן, סטיישן, האצ'בק ועוד.

 

סדאן – תצורת סדאן כאמור, היא הצורה הקלאסית כביכול של מכונית. היא מורכבת משלוש קופסאות – תא המנוע, תא הנוסעים ותא המטען, ששני האחרונים אינם מחוברים האחד לשני. נהוג לקרוא לסדאן גם בתצורת 4 דל', משום שדלת תא המטען אינה נחשבת בספירה (בניגוד להאצ'ק וסטיישן שהדלת האחורית בהן נספרת). תצורת הסדאן נפוצה מאוד בארה"ב ובמזרח הרחוק.

דוגמא למכוניות בתצורת סדאן – טויוטה קורולה, יונדאי i35, פולקסווגן ג'טה, פורד פוקוס.


יונדאי i35 - סדאן

יונדאי i35 – סדאן


 

סטיישן – מרכב הסטיישן הוא בעל שני תאים בלבד – תא המנוע ותא נוסעים (שמחובר לתא מטען, ויוצר חלל אחד גדול). תצורת הסטיישן תבוא עם 5 דל', דבר שכאמור תורם רבות למרחב הפנים והגדלת נפח המטען. מומלץ מאוד לבעלי משפחות. תצורה זו מאוד נפוצה באירופה, ובכלל לא נדיר למצוא מכוניות יוקרה בתצורת סטיישן.

דוגמא למכוניות בתצורת סטיישן – אופל אסטרה סטיישן, הונדה סיוויק סטיישן, סקודה אוקטביה קומבי, פורד פוקוס סטיישן.

 

סקודה אוקטביה קומבי - סטיישן

סקודה אוקטביה קומבי – סטיישן

 

האצ'בק – תצורת האצ'בק מגיעה עם 3 או 5 דלתות. היא יותר קצרה מתצורת הסטיישן, אך העיקרון דומה – דלת אחורית שיוצרת חלל אחד לתא הנוסעים ולתא המטען. גם במקרה הזה, היתרונות של תצורת האצ'בק ביחס לתצורת סדאן ברורים בכל הקשור לנפח ההטענה.

דוגמא למכוניות בתצורת האצ'בק – אופל אסטרה, סיאט ליאון, פולקסווגן גולף, פיג'ו 308.

 

פיג'ו 308 - האצ'בק

פיג'ו 308 – האצ'בק

 

 

נוצ'בק – תצורה חדשה יחסית שהיא יצור כלאיים בין סדאן לאצ'בק. הדמיון גדול יותר לתצורת סדאן, בכך שהוא מורכב משלוש קופסאות, ובכך שתא המטען מופרד מתא הנוסעים. עם זאת, הזנב קצת יותר קצר מגרסת הסדאן של אותו הדגם, והוא בעל דלת אחורית שמתרוממת עם החלון.

דוגמא למכוניות בתצורת נוצ'בק – מאזדה 3, פורד פוקוס.

 

פורד פוקוס - האצ'בק, נוצ'בק, סטיישן

פורד פוקוס – האצ'בק, נוצ'בק, סטיישן

 

רודסטר (Roadster) – תצורה של מכונית ספורט, שהיא בעלת שני מושבים קדמיים בלבד, לעיתים בתוספת מושב אחורי קטן מאוד. חלק גדול ממכוניות הרודסטר בעלי גג נפתח חלקי או מלא, והנעה אחורית.

דוגמא למכוניות רודסטר – ב.מ.וו. Z4, ניסאן Z370 רודסטר, פורשה בוקסטר.

 

ניסאן 370Z - רודסטר

ניסאן 370Z – רודסטר

 

קופה – בדומה לתצורת האצ'בק, גם תצורת קופה, בין אם 2 או 4 דלתות, היא הכלאה של האצ'בק וסדאן. ההבדל מתצורת נוצ'בק, הוא השיוך לתחום הספורטיבי-יוקרתי, משום שמכוניות הקופה הן לרוב מכוניות ספורטיביות ויוקרתיות כאחד (הייתה פעם יונדאי קופה שלא הייתה ספורטיבית ולא יוקרתית, אבל מדובר ביוצא מן הכלל).

דוגמא למכוניות קופה – אאודי A7, ב.מ.וו סדרה 6 קופה, מזראטי גראן טוריסמו, פורשה פנמרה.

 

אאודי A7 - קופה

אאודי A7 – קופה

 

מיניואן – תצורה שהיא הכלאה בין ואן (מכונית מסחרית גדולה), לבין מכונית משפחתית . לרוב המיניואן תהיה בעלת 5 דלתות ו – 7 מושבים. ישנה חוקת משנה בתוך תצורת המיניואן – מיקרוואן, מיניואן קומפקטי ומיניואן גדול. המיקרו וואן יגיע לרוב עם 5 מושבים בלבד. המיניואן מאוד אהוד ע"י האמריקאים, הגם שלא תמיד הם זקוקים לו מבחינת מס' הילדים.

דוגמא למכוניות בתצורת מיניואן – טויוטה ספייס ורסו, מאזדה 5, פיג'ו 5008, סאנגיונג רודיוס.

טויוטה ורסו - מיניואן

טויוטה ורסו – מיניואן

    ייעוץ בקניית רכב