מסירות רכב – רבעון ראשון 2017 ( והתייחסות נקודתית לחודש אפריל 2017 )
מסירות רכב – רבעון ראשון 2017 ( והתייחסות נקודתית לחודש אפריל 2017 ) / דורון כהן
מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בשנה שעברה (2016), נעו בכבישי ישראל למעלה מ-3.2 מיליון כלי רכב ■ שליש מכלי הרכב שנמכרו בישראל הם מתוצרת יפנית.
בהתייחס לרבעון הראשון של 2017, ובאם מבחינים במגמה אותה מייצג חודש אפריל 2017 (החודש הראשון של הרבעון השני), מדובר בירידה של 15% לעומת אשתקד ■ יש להדגיש כי חג הפסח שהאט את הפעילות במשק, גרם גם להאטה בשוק הרכב בענף הרכב ■ קיימת הערכה כי ההאטה נובעת מהגודש בשוק המשומשות.
כאמור, ישנה מגמת התמתנות בשוק הרכב המקומי. לאחר פתיחה מרשימה מאד בינואר 2017, נמסרו בשליש הראשון של השנה 118,180רכבים, עלייה של 4.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
בחודש אפריל לבדו , שכאמור מייצג את החודש הראשון ברבעון השני של 2017, נמסרו 19,515 כלי רכב, ירידה של כ- 2,800 רכבים, המהווים ירידה של 15% לעומת אפריל אשתקד.
חודש אפריל התאפיין בפעילות משקית נמוכה יחסית, אולם עדיין מדובר באחד הנתונים הנמוכים ביותר לחודש אפריל בשנים האחרונות.
את המסירות לפי מותגים המשיכה להוביל יונדאי, שמסרה מתחילת השנה 17,996 כלי רכב, עלייה של 10.5% לעומת השליש המקביל אשתקד.
במקום השני קיה עם 14,632 כלי רכב, עלייה של 7.3%. במקום השלישי טויוטה עם 12,578 כלי רכב, עלייה של פחות מ-1%. במקום הרביעי סקודה עם 8,994 כלי רכב, עלייה של 5.3%. למקום החמישי טיפסה לראשונה ניסאן עם 6,354 כלי רכב, זינוק מבטיחו של 35%.
לעלייה המרשימה של ניסאן מצטרפות סוזוקי (מקום חמישי) עם מסירות של 5,841 רכבים ועלייה של 49.2%, רנו (מקום שביעי) עם מסירות של 4,958 רכבים ועלייה של 40.3%, וגם מותג דאצ'יה של רנו רושם רבעון מוצלח עם מסירות של 1,672 רכבים חדשים, עלייה של 36.0%.
על פי הערכות ההתמתנות נובעת בין השאר מהקושי הגובר והולך ל"גלגל הלאה" כלי רכב משומשים, שמכביד על השוק ומגביל את יכולתם של היבואנים להציע "טרייד-אין" בתנאים אטרקטיביים וייתכן שגם ממדיניות של הבנקים "לקרר" במידת מה את שוק האשראי לרכב.
בסיכום השליש הראשון של השנה, שוק הרכב הישראלי רושם עלייה של 4.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
המותגים שפחות מרוצים מנתוני השליש הראשון הם מאזדה (מקום שישי) עם מסירות של 5,553 רכבים וירידה של 26.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מיצובישי שרושמת ירידה של 16.9%, פולקסווגן עם ירידה של 22% (צפוי בשל המתנת הלקוחות לגולף המחודשת שהושקה לאחרונה) וסובארו עם ירידה של 26.2%. הרשימה הזו הייתה ארוכה יותר באם היינו כוללים מותגים מעל המקום ה- 20 (דוגמת אופל הרושמת ירידה של 31.4%).
במותגי הפרימיום אודי שומרת על המקום הראשון עם מסירות של 2,281 רכבים חדשים (עלייה של 8%), אך מרצדס בזכות פעילות אגרסיבית בשוק המוניות מסרה בפועל יותר רכבים עם 2,068 רכבים ללקוחות פרטיים ועוד 430 מוניות. גם ב.מ.וו, עם 1,404 רכבים חדשים רושמת שלישי מוצלח עם עלייה של 8.7%. בוולוו ולקסוס פחות מרוצים עם ירידה של 13.3% ו-16.4% בהתאמה.
להלן טבלה מייצגת של מסירות רכב בישראל : ינואר – מרץ 2017 (מתוך נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)
מסירות רכב חדש בישראל: ינואר – מרץ 2017 | |||||
מקום | יצרן | 1-3.2017 | מוניות | 1-3.2016 | שינוי באחוזים |
1 | יונדאי | 15497 | 13138 | 18.0% | |
2 | קיה | 11888 | 205 | 10673 | 11.4% |
3 | טויוטה | 10186 | 102 | 10017 | 1.7% |
4 | סקודה | 7488 | 462 | 6791 | 10.3% |
5 | ניסאן | 5810 | 4041 | 43.8% | |
6 | סוזוקי | 4708 | 2845 | 65.5% | |
7 | מאזדה | 4564 | 6374 | -28.4% | |
8 | רנו | 4352 | 347 | 2720 | 60.0% |
9 | מיצובישי | 4052 | 4490 | -9.8% | |
10 | סיטרואן | 3033 | 120 | 2597 | 16.8% |
11 | סיאט | 2909 | 2741 | 6.1% | |
12 | שברולט | 2758 | 1843 | 49.6% | |
13 | פיג'ו | 2496 | 28 | 2071 | 20.5% |
14 | הונדה | 2323 | 2115 | 9.8% | |
15 | פולקסווגן | 1947 | 30 | 2512 | -22.5% |
16 | מרצדס | 1903 | 352 | 1524 | 24.9% |
17 | סובארו | 1811 | 1 | 2493 | -27.4% |
18 | אאודי | 1791 | 1768 | 1.3% | |
19 | פיאט | 1426 | 1344 | 6.1% | |
20 | דאצ'יה | 1355 | 94 | 973 | 39.3% |
21 | אופל | 1295 | 35 | 2047 | -36.7% |
22 | פורד | 1074 | 1373 | -21.8% | |
23 | ב.מ.וו | 1072 | 1090 | -1.7% | |
24 | לקסוס | 391 | 501 | -22.0% | |
25 | וולוו | 383 | 450 | -14.9% | |
26 | ג'יפ | 295 | 267 | 10.5% | |
27 | איסוזו | 272 | 637 | -57.3% | |
28 | אם.ג'י | 248 | 50 | 396.0% | |
29 | קאדילאק | 248 | 139 | 78.4% | |
30 | אלפא רומיאו | 219 | 165 | 32.7% | |
31 | מיני קופר | 216 | 183 | 18.0% | |
32 | אינפיניטי | 121 | 146 | -17.1% | |
33 | סאנגיונג | 114 | 3 | 179 | -36.3% |
34 | לנד רובר | 86 | 103 | -16.5% | |
35 | מזראטי | 69 | 17 | 305.9% | |
36 | יגואר | 61 | 31 | 96.8% | |
37 | פורשה | 55 | 16 | 243.8% | |
38 | סמארט | 55 | 49 | 12.2% | |
39 | די אס | 36 | 0 | ||
40 | אבארט | 26 | 44 | -40.9% | |
41 | קרייזלר | 22 | 39 | -43.6% | |
42 | אסטון מרטין | 8 | 2 | 300.0% | |
43 | פרארי | 4 | 3 | 33.3% | |
44 | דוד'ג | 0 | 6 | -100.0% | |
45 | גרייט וול | 0 | 0 | ||
46 | ביואיק | 0 | 0 | ||
47 | לנציה | 0 | 0 | ||
48 | איווקו | 0 | 0 | ||
סה"כ | 98667 | 1779 | 90607 | 8.9% |