יונדאי i35
כללי – הדור החמישי יונדאי אלנטרה (בארץ נקראת יונדאי i35), המשפחתית של היצרן הקוריאני, הוצגה לראשונה בשנת 2010 בתערוכת הרכב הבינלאומית בבוסאן, דרום קוריאה. שנה לאחר מכן היא החלה להימכר בעולם, ואף בשנת 2012 זכתה בתואר הנחשק "רכב השנה הצפון אמריקאי". בשנת 2012 ה – i35 החלה להימכר גם בארץ, ומיד התייצבה בראש טבלאות המכירות. ב – 2014 ה – i35 עברה מתיחת פנים קלה, שאלינו הגיעה ביוני 2014. הדור החמישי של יונדאי i35 היא היום מכונית הרבה יותר בשלה ויפה מהדורות הקודמים, ולמרות שהיא מתמודדת עם תחרות חריפה בסגמנט שלה, היא מצליחה להמשיך ולהיות גורם מרכזי בשוק הרכב.
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – ה – i35 משווקת בעולם עם 3 גרסאות מנוע, אך אלינו הגיעה גרסת מנוע בודדת בנפח 1.6 ל' (אלא מה?!) בנזין, שמפיקה 132 כ"ס ב – 6300 סל"ד, ובעלת מומנט של 16.1 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית-טיפטרוניק בעלת 6 יחסי העברה. השילוב הקדוש הזה של מנוע 1.6 ל' ותיבה אוטומטית, מאיץ את הקוריאנית מ – 0 ל – 100 קמ"ש ב – 11.6 שנ' ומספק מהירות מירבית של 195 כ"ס. כמובן, שהקוריאנים, כמו קוריאנים, מעולם לא מדייקים בנתונים היבשים, בחיים האמיתיים התאוצה ל – 100 קמ"ש תיקח 12-13 שנ' (פחות טוב מהמתחרות). ובכלל, למרות נתון הספק של 132 כ"ס, שלכאורה גבוה מעט מהקטגוריה, היונדאי לא תרגיש חזקה יותר מהמתחרות, כגון מאזדה 3 וטויוטה קורולה ואולי אף חלשה יותר (מבלי כמובן לכלול את המנועים המוגדשים אצל המתחרות האירופאיות).
צריכת דלק – עפ"י היצרן, צריכת הדלק הממוצעת של יונדאי i35 עומדת על 14.2 ק"מ/ל', פחות טוב מהמתחרות הישירות (17.8 ק"מ/ל' לטויוטה קורולה ו – 18.1 ק"מ/ל' למאזדה 3). בפועל ובנהיגה רגילה, יונדאי i35 תצרוך בין 11-12 ק"מ/ל'. גם במקרה זה, המתחרות תהיה קצת יותר טובות
עיצוב – הדור החמישי של ה – i35 עוצב בשלוחה האמריקנית של החברה. אין ספק שנעשתה עבודה טובה. הצדודית מזכירה מכונית קופה, החרטום המשוך לאחור מוסיף לאווירה הדינמית, ובתי הגלגלים התפוחים מוסיפים למראה האגרסיבי. מתיחת הפנים ב – 2014, לא תרמה כמעט לעיצוב. סה"כ מדובר במכונית נאה מאוד, שמצליחה להפוך בסיס קופסתי ומשעמם, למכונית יפה ומעניינת.
בטיחות – היות ויונדאי i35 לא נבנתה לשוק האירופאי, היא גם לא נבחנה במבחני הריסוק של ה – EuroNcap. במקום זאת, היא נבחנה ב – IIHS האמריקאי, ששם היא לא השיגה את הציון הגבוה ביותר, ובאחד המבחנים קיבלה את הציון הבינוני A- Aceptable. מעבר לכך, היא מצויידת ב – 6 כריות אוויר.
תא נוסעים, תא מטען ואבזור – בסיס גלגלים רחב של 270 ס"מ, יותר מרווח פנים רחב דיו להכיל משפחה עם 3 ילדים קטנים מאחור. ייתכן שהגבוהים שבינינו ייתקלו עם ראשם בתקרה כאשר יישבו במושבים האחוריים, פועל יוצא של העיצוב דמוי קופה. הנדסת האנוש טובה, ודי קל להתמצא בתא הנוסעים, כאשר אתה יושב במושב הנהג, מה שאי אפשר לומר על מערכת המולטימדיה המסובכת. הקונסולה המרכזית קצת מצועצעת, ואין אחידות באיכות החומרים בה. ייאמר לזכותה שהיא מאוד אינפורמטיבית. נפח תא המטען הוא 485 ל', בסקאלה הגבוהה של המתחרות, אם כי נוחות ההטענה נפגמת בגלל הפתח צר היחסית. היונדאי i35 מגיעה בשתי רמות אבזור – Inspire הבסיסית ו – Supreme המאובזרת. מה ההבדל? בגרסה המאובזרת יש בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור, חישוקים קלים, ריפוד משולב בעור, כוונון חלקי חשמלי חלקי למושבים, חיישני גשם וכניסה והנעה ללא מפתח. וכל זאת תמורת תוספת של 1600 ₪.
נוחות והתנהגות נסיעה – קל לנהוג בעיר ביונדאי i35, הרבה בזכות שדה הראיה המצויין שלה. המתלים שלה מכוילים על הצד הרך, מה שתורם ליכולת ספיגת המהמורות בכביש. גם בנהיגה מהירה יותר, המתלים והשלדה עושים עבודה מצויינת, ויודעים להתמודד עם שינויי כיוון בצורה מעוררת כבוד. הבידוד בתא נוסעים טוב, אם כי במהירויות גבוהות, רעש הצמיגים על הכביש נוכח באוזני הנוסעים.
רכבים מתחרים – אופל אסטרה ברלינה, הונדה סיויק סדאן, טויוטה קורולה, מאזדה 3, מיצובישי לאנסר, סובארו אימפרזה, סקודה אוקטביה, פולקסווגן ג'טה, פורד פוקוס, קיה פורטה, רנו פלואנס, שברולט קרוז.
מחיר – החל מ – 131,900 ש"ח לדגם 1.6 ל' אוטומט Inspire ועד 133,500 ש"ח ל – 1.6 ל' אוטומט Supreme.