אאודי Q3
כללי – מה שאתם בטח לא יודעים הוא, שאאודי Q3 הוצגה לראשונה כמכונית קונספט כבר ב – 2007, בתערוכת הרכב הבינלאומית בשנחאי, אך לקחו עוד 4 שנים תמימות עד שהרעיון הפך למסחרי. כך, ביוני 2011, אאודי Q3 החלה להימכר ברחבי העולם, כגרסת כניסה לעולם הפנאי של היצרנית אאודי. ה – Q3 הוא אחיו התאום של פולקסווגן טיגואן, הוא מתבסס על פלטפורמת אאודי A3 (שבעצמה מתבססת על הפלטפרומה של פולקסווגן גולף). אאודי לא הייתה הראשונה שזיהתה את המגמה של רכבי פנאי-פרימיום קטנים (קדמה לה ב.מ.וו. X1), אבל בכל הקשור למכירות, היא השאירה את המתחרה הבווארית הרחק מאחור. במהלך 2015 ה – Q3 עברה מתיחת פנים.
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – אאודי Q3 משווקת ב- 3 גרסאות מנוע בארץ – הבסיסית, עושה שימוש במנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ל' (150 כ"ס ו – 25.5 קג"מ). גרסת מנוע זו משודכת לתיבת הילוכים רובוטית בעלת 6 יחסי העברה בלבד. הביצועים טובים מאוד, עם תאוצה מ – 0 ל – 100 קמ"ש ב – 9.2 שנ' ומהירות מירבית של 204 קמ"ש, שכמובן עיקר המומנט מגיע בסל"ד נמוך-בינוני. גרסת הביניים מגיע בנפח 2.0 ל' טורבו בנזין, שמפיקה 180 כ"ס ומומנט בריא של 32.6 קג"מ. המנוע משודך לתיבה רובוטית בעלת 7 יחסי העברה, שמעבירה את הכוח ל – 4 הגלגלים (4X4). גם פה מדובר בשילוב מנצח והנסיעה קלילה מתמיד. גרסת הקצה של אאודי Q3, מקבלת את הסימול RS, בדומה לאחיותיה הקיצוניות. הפעם מדובר במנוע טורבו בנזין בנפח 2.5 ל', שמפיק 340! כ"ס, ומומנט בשרני מאוד של 45.9 קג"מ. פאר היצירה הזו משודך לתיבה רובוטית וכל זאת ברכב פנאי סולידי לכאורה. הביצועים מאוד מהירים. כמה? 4.8 שנ' מ – 0 ל – 100 קמ"ש ומהירות מירבית מוגבלת אלקטרונית של 250 קמ"ש.
צריכת דלק אאודי Q3 – נתוני היצרן של גרסת ה – 1.4 מדברים על צריכת דלק ממוצעת של 16.4 ק"מ/ל'. בחיים האמיתיים זה מתורגם של 13.1 ק"מ/ל'. נתון מצוין. גרסת הביניים בנפח 2.0 ל', לוגמת בתנאי מעבדה 14.3 לק"מ/ל', שבחיים האמיתיים זה 11.3 ק"מ/ל'. גרסת ה – RS לוגמת בממוצע עפ"י נתוני היצרן 11.9 ק"מ/ל'. כמה זה בחיים האמיתיים? בערך 8.5 ק"מ/ל'.
עיצוב – אין באאודי Q3 שום אלמנט יוצא דופן, והוא לא יסובב ראשים אחריו, אבל יש לו איזה סקס אפיל לא מוגדר, משהו בסולדיות היוקרתית של היצרן, שהופכת אותו למוצלח כ"כ.
בטיחות – גם בסעיף הבטיחות, אין הפתעות גדולות. אאודי Q3 מספק את הסחורה שהורגלנו אליה מהיצרנית. במבחני הריסוק של EuroNCAP, היא קיבלה כצפוי 5 כוכבי בטיחות, עם ציונים גבוהים. אבל גם הרגשנו שקצת התקמצנו עלינו, עם 6 כריות אוויר סה"כ, ללא חיישני לחץ אוויר, הלו, אתם אאודי. אגב, ה – Q3 קיבל את הציון הנמוך במשרד התחבורה למערכות בטיחות.
תא נוסעים, תא מטען, ואבזור – תא הנוסעים מרווח דיו כדי להכיל 5 מבוגרים. כיאות החומרים טובה ומכובדת. תא הנוסעים קטן יחסית עם 370 ל', אפילו ביחס לרכבי פנאי פשוטים שאינם פרימיום. כראוי למותג הפרימיום של קונצרן פולקסווגן, אאודי Q3 מגיע ב – 3 רמות אבזור – Luxury, Sport ו – Sport Luxury. לא נפרט את רשימת האבזור של כל רמה ורמה, רק נאמר שרשימת האבזור סבירה, לא בטוח שביחס למחיר.
נוחות והתנהגות נסיעה – מערכת המתלים מכויילת על הצד הקשיח, דבר שתורם ליכולת הדינמית של הרכב, בעיקר בנהיגה יותר אגרסיבית. גרסאות ההנעה הקדמיות נוטות לתת היגוי בסיבובים מהירים וחזקים, אך סה"כ היכולת מדובר במכונה שיודעת לנוע בצורה טובה מאוד. לגבי גרסת הקצה RS, ובכן, מדובר קודם כל במכונית ספורט ורק לאחר מכן ברכב פנאי. היא אמנם לא מרגיש קלילה ואתלטית כמו אאודי S3, אך בכל זאת מדובר במכונית שמעניקה טונות של כיף בנהיגה, עם צליל מנוע מדהים, הנעת קוואטרו כפולה ומתלים שמטרתם אחת – הנאה.
רכבים מתחרים – ב.מ.וו X1, וולוו V40 קרוס קאנטרי, לנד רובר ריינג' רובר איווק, לנד רובר דיסקברי ספורט, מיני קאנטרימן.
מחיר – החל מ – 232,600 ₪ לגרסת הבסיס 1.4 ל' טורבו בנזין רובוטית, ועד 376,700 ₪ לגרסת 2.5 ל' טורבו בנזין רובוטית RS.