מאזדה CX5
כללי – מאזדה CX5, רכב הפנאי הקומפקטי מבית מאזדה, הוצג לראשונה בשנת 2011 בתערוכת הרכב הבינלאומית של פרנקפורט. הוא הרכב הראשון של מבין דגמי החברה שעשה שימוש בשפת העיצוב החדשה שנקראת "הריגוש בתנועה – KODO". אחריו באו גם מאזדה 3 ומאזדה 6, עם השימוש בשפת העיצוב החדשה, ואף לאחרונה הצטרפה מאזדה 2. ה – CX5 הוא גם התשובה של מאזדה לשלטון הכמעט אבסולוטי של הקוריאנים בקטגוריית "פנאי-קומפקטי" בשנים האחרונות, בין היתר עם הדגמים יונדאי ix35 וקיה ספורטז'. מעבר לכך, היא מגיעה בגרסאות עם הנעה קדמית והנעה כפולה.
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – מאזדה CX5 עושה שימוש בעולם ב – 3 גרסאות מנוע, והייתה הראשונה לעשות שימוש בליין המנועים החדש של החברה שעונה לשם SkyActive. מכל מקום, אלינו הגיעו רק 2 גרסאות מנוע, שתיהן לוגמות בנזין, וזהות לאלה שמאזדה 6 עושה בהן שימוש. הבסיסית, בעלת נפח 2.0 ל' בנזין, מפיקה 155 כ"ס ומומנט של 20.3 קג"מ. היא משודכת לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 יחסי העברה, שיודעת להאיץ את הרכב מ – 0 ל – 100 קמ"ש ב – 9.1 שניות סבירות. למה סבירות? משום שבשם החיסכון בדלק, תיבת ההילוכים ממהרת להעלות הילוכים, דבר שבא על חשבון הביצועים. ואם בכל זאת תתעקשו על ביצועים טובים, תמיד תוכלו ללכת על גרסת ה – 2.5 ל', בעלת 188 כ"ס, שתקצר 0.5 שנ' במיאוץ מ – 0 ל – 100 קמ"ש, ובאופן כללי תרגיש הרבה יותר חזקה.
צריכת דלק מאזדה CX5 – אולי היתרון הבולט ביותר של מנועי ה – SkyActive של מאזדה, בטח בשידוך עם תיבת ההילוכים הפלנטרית, הוא החיסכון בדלק. מנוע ה – 2.0 ל', צורך בממוצע 15.6 ק"מ/ל' עפ"י נתוני היצרן. בחיים האמיתיים צריכת הדלק תעמוד על 11-12 ק"מ/ל'. נתון טוב לקטגוריה. אבל ההפתעה מתקבלת דווקא מגרסת המנוע הבכירה, שמצהירה על צריכת דלק ממוצעת של 13.7 ק"מ/ל', אך בחיים האמיתיים תצרוך 11.5 ק"מ/ל', נתון מצוין לרכב פנאי קומפקטי בנפח מנוע כזה.
עיצוב – כאמור, מאזדה CX5 הייתה הראשונה מבין דגמי היצרן לעשות שימוש בשפת העיצוב החדשה "הריגוש בתנועה – KODO". כפי שזה נראה טוב בשאר הדגמים, כך זה נראה טוב גם ב – CX5. השילוב של החרטום האגרסיבי, הפרופיל שמזכיר מכונית קומפקטית על סטוראידים, והישבן הסקסי, יוצרים מכונה מרשימה מכל הזוויות. ניתן להתווכח אם יש לה את הסקס האפיל של קיה ספורטז', אבל בהחלט מדוברת במכונית יפה.
בטיחות – עם ציונים של 94% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על ילדים ו – 86% במבחן עזרי בטיחות אקטיביים, טבעי שמאזדה CX5 תקבל 5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של ה – EuroNcap. מעבר לכך, היא מצוידת ב – 6 כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות אלקטרונית ומערכת שמנטרת את לחץ האוויר בצמיגים.
תא נוסעים, תא מטען ואבזור – מאזדהCX5 נהנית מתא הנוסעים מרווח במיוחד, גם ביחס למתחרותיה בקטגוריה. איכות החומרים טובה, והנדסת האנוש פשוטה להבנה. מרבית תשומת הלב מופנית למסך המגע בקונסולה, ומשם ניתן לשלוט על פונקציות רבות, דבר שמפחית את מס' המתגים והמחוונים. ייאמר לרעתו של תא הנוסעים, שברמות האבזור הנמוכות, הגוון השחור שולט. ברמות האבזור הגבוהות יותר, ניתן לקבל ריפוד בגוונים בהירים. עם 403 ל', נפח תא המטען מאכזב, והוא קטן יותר ממרבית הקרוסאוברים המשפחתיים, כגון סוזוקי קרוסאובר. מאזדהCX5 מציעה 3 רמות אבזור – הרמה הבסיסית היא ה – Executive, שנמכרת בגרסאות 2.0 ל' הנעה קדמית, ובגרסת ה – 2.5 ל' כפולת ההנעה. היא כוללת בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה, דיבורית בלוטות', מסך מולטימדיה, מערכת "עצור וסע" ועוד. בגרסת ה – 4X4 אף תקבלו גג שמש. חבילת הביניים שעונה לשם Luxury, נמכרת רק בגרסת ה – 2.0 עם ההנעה הקדמית, והיא כוללת גם מצלמת רוורס (בנוסף לגג שמש שנעדר כאמור מגרסת Executive עם ההנעה הקדמית). את רמת האבזור הבכירה, שעונה לשם Premium, ניתן למצוא רק בגרסת המנוע הבכירה כפולת ההנעה. מעבר לאבזור שהוזכר ברמות בחבילות הקודמות, חבילת ה – Premium כוללת גם ריפודי עור, כיוונון חשמלי למושב הנהג, פנסי קסנון עם הפניה בסיבוב, חיישני תאורה וגשם, מראות פנימיות נגד סינוור, מערכת בטיחות לניטור "שטח מת", ומערכת שמע משודרגת.
נוחות והתנהגות נסיעה – נוחות הנסיעה של ה – CX5 טובה למדי, בטח ביחס למתחרותיה בקטגוריה, אם כי היא נופלת ממשפחתיות שעלותן נמוכה ב – 30%. חישוקי ה – 19 אינץ' לא תורמים לאיכות הנסיעה, אם כי לא משנים אותה מהקצה לקצה. רמות הרעש בתא הנוסעים סבירות ביחס לרכב גבוה, ובכך מאזדה CX5אינה יוצאת דופן. ה – CX5 אינה מצטיינת בנהיגה בשטח, גם לא בגרסאות כפולות ההנעה, לכן אם תשאלו אותנו, ניתן להסתפק בגרסאות ההנעה הקדמית, שגובה הגחון שלהן מספיק בכדי לשייט בשבילי קק"ל.
רכבים מתחרים – ג'יפ קומפאס, טויוטה ראב 4, יונדאי ix35, מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן קשקאי, סובארו XV, סובארו פורסטר, פורד קוגה, פיג'ו 3008, קיה ספורטז', שברולט קפטיבה ספורט.
מחיר – החל מ – 166,500 ש"ח לדגם 2.0 ל' 4X2 ברמת אבזור Executive, ועד 217,000 ש"ח ל – 2.5 ל' אוטומט 4X4 ברמת אבזור Premium.