יונדאי ix35
כללי – יונדאי ix35 הוא הדור השני של יונדאי טוסון, רכב הפנאי הקומפקטי של היצרן הדרום קוריאני. הוא הוצג לראשונה בתערוכת הרכב הבינלאומית בפרנקפורט ב – 2009. ה- ix35 שודרג ביחס לטוסון כמעט בכל אספקט – עיצוב יפה וזורם יותר, מנועים חדשים וחסכוניים, תא נוסעים מושדרג ועוד. אלינו הגיע ה – ix35 בשנת 2010, ובשלהי נובמבר 2013, הגיעה אלינו הגרסה עם מתיחת הפנים. על כתפיו הצנומות של ה – ix35 הייתה מונחת אחריות כבדה, שבאה אחרי ההצלחה הגדולה שלה הטוסון זכה בארץ. ואכן, ביונדאי הצליחו לשחזר את הצלחת הטוסון ואף להעפיל עליה, רק שבדרך הגיעו המתחרים הרבים, בין היתר, הבן דוד קיה ספורטז', ולקחו חלק ניכר מהעוגה.
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – יונדאי ix35 מיוצר בעולם עם 6 גרסאות מנוע ו – 3 גרסאות של תיבות הילוכים. בארץ היבואן בחר לשווק את ה – ix35 ב – 3 גרסאות מנוע בלבד – 2 לוגמות בנזין והשלישית מכורה לסולר, כולן משודכות לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 יחסי העברה. גרסת המנוע הבסיסית בנפח 2.0 ל' בנזין, יודעת להפיק 154 כ"ס ב- 6200 סל"ד ומומנט סולידי של 19.5 קג"מ. גרסת מנוע זו תאיץ את ה – ix35 ב – 11.5 שנ' במיאוץ מ – 0 ל – 100 קמ"ש, ותציג מהירות מרבית של 177 קמ"ש. אגב, הגרסה הבסיסית הקודמת, לפני מתיחת הפנים, לפחות על הנייר הייתה חזקה יותר (7 כ"ס יותר), אך בפועל, דווקא הגרסה החדשה (בעלת 154 כ"ס), נושמת הרבה יותר טוב. הגרסה השנייה מצוידת במנוע בנזין 2.4 ל', בעלת 170 כ"ס ומומנט של 22.4 קג"מ. הביצועים קצת יותר טובים מהגרסה הבסיסית, עם 10 שנ' מ – 0 ל – 100 קמ"ש, אך לא הרבה יותר טובים ממנה, ולדעתנו לא מצדיקים את תוספת המחיר. שתי הגרסאות מספקות ביצועים סבירים ביחס למתחרות. הגרסה השלישית היא הטובה לטעמנו. מדובר במנוע טורבו דיזל בנפח 2.0 ל', בעל 184 כ"ס ומומנט מירבי של 40 קג"מ שמגיע ב – 1800 סל"ד נמוכים. גרסת מנוע זו מרגישה הרבה יותר חזקה וגמישה מגרסאות הבנזין, והיא אף זולה ב – 5500 ₪ ביחס לגרסת 2.4 ל' הבכירה.
צריכת דלק – צריכת הדלק של מנוע הבנזין בנפח 2.0 ל', עומדת על 1 ל' לכל 11.3 ק"מ בממוצע. בחיים האמיתיים כנראה שהנתון יירד אל מתחת ל – 10 ק"מ/ל'. מנוע 2.4 ל' לוגם קצת יותר, מטבע הדברים, והיצרן מצהיר על 10.6 ק"מ/ל'. לגבי מנוע הדיזל, היצרן מצהיר על 14.4 ק"מ/ל', שבפועל צריכת הדלק תעמוד על 12 ק"מ/ל'.
עיצוב – יונדאי ix35 הוא רכב נאה בהחלט. שפת העיצוב דומה ליתר דגמי היצרן, אך הוא אינו מספיק אגרסיבי לטעמנו, כמו שהיינו מצפים מרכב פנאי קומפקטי, וזה כולל גם את המראה בחדש שלאחר מתיחת. אמנם מתיחת הפנים כללה יחידות תאורת לד מודרניות, בחזית ומאחור, אך מעבר לכך, קשה להבחין בשינויים.
בטיחות – ה – ix35 משיג ציונים גבוהים במבחני הריסוק של ה – EuroNcap, שמעניקים לו 5 כוכבי בטיחות. הוא משיג ציון יחסית נמוך בהגנה על הולכי רגל, אך לעומת זאת בהגנה על נוסעים מבוגרים וילדים, וכן בציון עזרי בטיחות, יונדאי ix35 משיג ציונים גבוהים. מעבר לכך, הוא מצוייד ב – 6 כריות אוויר (הגיע הזמן ליישר קו ולקבל את השביעית).
תא נוסעים, תא מטען ואבזור – גם מבחינת תא הנוסעים, אין שינויים גדולים, בין הגרסה שטרם מתיחת הפנים לזאת שאחרי. מרווח הפנים נשאר טוב, ועם קצת יצירתיות ניתן יהיה לדחוס 3 כסאות ילדים, או 3 מבוגרים מאחור. כמו כן, התווספה מערכת המולטימדיה החדשה של יונדאי, שמאפשרת כניסות אודיו ל – AUX ול – USB. תא המטען נותר גדול ומרווח, עם 591 ל'. תענוג! היונדאי ix35 מגיעה ב – 4 רמות אבזור. לא נעבור על רשימת האבזור הארוכה של כל אחת מרמות האבזור, אך רק נזכיר שדרגת הבסיס Prime Edition נעדרת חישוקים קלים ובקרת אקלים, אלמנטים שציפינו למצוא במכונית עם תג מחיר בסיסי של 154,000 ₪. רמות האבזור הבאות כבר הרבה יותר מפנקות.
נוחות והתנהגות נסיעה – יונדאי ix35 משווקת עם הנעה קדמית והנעה כפולה (קדמית + 4X4). כמובן שלא מדובר ברכב פנאי-שטח אגרסיבי שטוחן את מדבר יהודה, אלא יותר בילד אנמי שאוהב מחשבים (גם בגרסאות כפולות ההנעה). לכן היינו מחשבים טוב טוב את הצרכים שלנו, בטרם היינו רוכשים את גרסאות כפולות ההנעה. מעבר לכך, מתיחת הפנים שדרגה את איכות הנסיעה ואת רעשי הכביש, המתלים רכים ומתגברים בצורה טובה על פגעי האספלט בארצנו.
רכבים מתחרים – ג'יפ קומפאס, הונדה CRV, טויוטה ראב 4, מאזדה CX5, מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן קשקאי, סובארו פורטסר, סובארו XV, פולקסווגן טיגואן, פורד קוגה, פיג'ו 3008, קיה ספורטז', שברולט קפטיבה.
מחיר – החל מ – 154,900 ש"ח לדגם 2.0 ל' אוטומט 4X2 Prime Edition ועד 199,900 ש"ח לדגם 2.4 ל' אוטומט Elite.