סובארו פורסטר
כללי – הדור הרביעי של סובארו פורסטר, רכב הפנאי של היצרן, הגיע אלינו במהלך 2013. כקודמו, שעשה שימוש בפלטפורמה של סובארו B3, גם הפורסטר החדש עושה שימוש בפלטפורמה של המשפחתית של סובארו. כדרכם של יצרנים בקודש, גם במקרה הזה הדור החדש גדל במימדיו, כך שהסובארו פורסטר החדשה הוסיפה 4 ס"מ שלמים במימד האורך, 1 ס"מ במימד הרוחב ו – 2.5 ס"מ תמימים בבסיס הגלגלים. הפורסטר החדשה נאלצת להיכנס לשוק מאוד תחרותי של רכבי פנאי בינוניים על גבול הגדולים, חלקם חתיכים אמיתיים (ראה ערך קיה ספורטז' ומאזדה CX5), חלקם מספקים נוכחות גדולה (קיה סורנטו), ולמרות זאת סובארו פורסטר נהנה מהצלחה לא מבוטלת בסגמנט הקשה הזה.
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – סובארו פורסטר משווק בארץ בשתי גרסאות מנוע. הבסיסית, מנוע בנזין אטמוספירי בנפח 2.0 ל', בעל הספק של 150 כ"ס, ומומנט סביר (ביחס למשקל הרכב) של 20.2 קג"מ. מנוע זה משודך לתיבות הילוכים ידנית (בעלת 6 הילוכים) ורציפה. הביצועים סבירים, עם 10.6 שניות מ – 0 ל – 100 קמ"ש בגרסה הידנית, ו – 11.8 נ' בגרסה הרציפה. אגב התיבה הרציפה, בדומה לתיבות רציפות אחרות, גם זו נוטה להרעיש עולמות כאשר הרגל מוחצת את דוושת הגז ומד הסל"ד מטפס. גרסת המנוע הבכירה היא כבר אופרה אחרת. מדובר במנוע בנפח זהה לגרסה הבסיסית (2.0 ל'), אך ותוספת של מגדש טורבו מספקת לפורסטר הזו 90 כ"ס נוספים ומומנט בריא של 35.7 קג"מ. הביצועים בהתאם, וכך לוקח ליפנית הזו להגיע ל – 100 קמ"ש ב – 7.5 שניות בלבד, וזה עם התיבה הרציפה המסרסת. כמובן שכל הטוב הטוב הזה בא על חשבון צריכת דלק גבוהה.
צריכת דלק סובארו פורסטר – גרסת המנוע 2.0 ל' האטמוספירי בשידוך התיבה הידנית, צורכת 15.3 ק"מ/ל' , עפ"י נתוני היצרן. בחיים האמיתיים תצפו ל – 12.5 ק"מ/ל'. התיבה הרציפה בגרסת המנוע הזהה, תצרוך עפ"י נתוני היצרן כ – 14.4 ק"מ/ל', ובחיים האמיתיים כ – 12.3 ק"מ/ל'. שני הנתונים הללו סבירים מאוד ביחס לגודל הרכב. לעומתם, מנוע הטורבו בנזין החזק, יצרוך עפ"י נתוני היצרן כ – 11.7 ק"מ/ל', וצריכה אמיתית צפויה של 8-9 ק"מ/ל'. חשוב לציין כי הדור הרביעי מתחדש בכל גרסאות המנוע לעשות שימוש במערכת "עצור וסע", התורמת לחיסכון בדלק.
עיצוב – הדור הרביעי של סובארו פורסטר ממשיך את התהליך האבולוציוני המאוד איטי, ואינו מביא איתו בשורה חדשה. המראה קצת התעגל, אך זה מאוד בשוליים והשינויים מזעריים. קצת קשה להבין את ההחלטה של מעצבי סובארו שלא ללכת על עיצוב קצת יותר נועז, בטח בהתחשב במתחרים הנועזים ומסובבי הראש.
בטיחות – סובארו פורסטר עוברת בהצטיינות יתרה את מבחני הריסוק של EuroNCAP. עם ציונים מעולים של 91% בשמירה על מבוגרים וילדים, ו – 73% בשמירה על הולכי רגל, אין ספק שכל מה שלא השקיעו בעיצוב, השקיעו בבטיחות. מעבר לכך, יש לה 7 כריות אוויר, חיישני לחץ אוויר ועוד.
תא נוסעים ומטען, נוחות ואבזור – הארכת בסיס הגלגלים לעומת הדור השלישי, תרמה למרווח הפנימי של סובארו פוסרטר, כך ששלושה מבוגרים ירגישו בנוח לשבת במוש האחורי, ואין ספק שהוא מדורג גבוה ביחס לסגמנט בהיבט זה. בעיצוב תא הנוסעים, בדומה לעיצוב החיצוני, מאוד סולידי. הדשבורד קודר ומשעמם, אך איכות החומרים טובה ככל שעולים למעלה, כמו גם איכות ההרכבה, כך שבנהיגת שטח אתם לא צפויים לשמוע קרקושים כאלה ואחרים מהפלסטיקים. עם 505 ל', נפח תא הנוסעים סביר, ולא נדיר למצוא קטנים ממנו בהרבה, גם גדולים ממנו בהרבה. סובארו פורסטר מגיעה ב – 3 רמות אבזור – הבסיסית ביותר מקבלת את האות הלטינית X, והיא כוללת מערכת שמע מקורית + שליטה מההגה, דיבורית בלוטות', חיבורי אודיו USB + AUX, בקרת אקלים לא מפוצלת, מערכת עזר לזינוק בעליה ומערכת לשטיפת פנסים. אם ברצונכם להתפנק ולעלות רמה אחת מעלה, סובארו פורסטר תציע חכם את אמת האבזור XS, שבנוסף לקודמת תכלול בקרת אקלים מפוצלת, גג שמש פנורמי, מצלמת רוורס, כיוונון חשמלי של מושב הנהג, פתיחה והנעה ללא מפתח, העברת הילוכים מההגה. רמת האבזור XS , שמוצעת למכירה רק בגרסת מנוע הטורבו, והיא נעדרת כניסה והנעה ללא מפתח ומסילות גג.
נוחות והתנהגות נסיעה – בדומה לחלק גדול מדגמי החברה, כיול המתלים של סובארו פורסטר טובה מאוד. היא יודעת להתמודד עם פגעי הכבישים ומגהצת בצורה מעוררת כבוד כל מכשול בכביש. ההיגוי טוב, אך מעט איטי ולא חד מספיק. ההנעה הכפולה הקבועה תורמת להרגשה בטוחה בנסיעה. יכולת השטח טובה, אולי יותר מכל מתחרה בסגמנט, בין היתר בזכות מרווח גחון מכבוד של 22 ס"מ.
רכבים מתחרים – ג'יפ קומפאס, טויוטה ראב 4, יונדאי ix35, מאזדה CX5, ניסאן קשקאי, סובארו XV, סוזוקי גרנד ויטארה, פורד קוגה, פיג'ו 3008, קיה ספורטז', קיה סורנטו, שברולט קפטיבה ספורט.
מחיר – החל מ – 179,000 ש"ח לדגם 2.0 ל' ידני רמת גימור X, ועד 264,990 לדגם 2.0 ל' טורבו בנזין ברמת אבזור XT.