ניסאן ג'וק
כללי – ג'וק היא המכונית שהצליחה לנער את תדמית האפרוריות מהמותג שדבק בניסאן לאורך השנים. ניסאן ג'וק הוא גם הרכב שהגדיר יותר מכל את קטגוריית הקרוסאוברים הקטנים שתפסה תאוצה בארץ ובעולם, וכיום מאיימת על קטגוריית המשפחתיות. אם להאמין ליפנים, ניסאן בכלל מכוונת עצמה להתחרות דווקא מול סופרמיני יוקרתיים, דוגמת אלפא מיטו. מכל מקום, הג'וק הופיעה לראשונה בתערוכת הרכב הבינלאומית בג'נבה במרץ 2010. הודות לעיצוב הפורץ דרך, היא זכתה להצלחה גדולה מאוד בארץ ובעולם, והותירה את המתחרות מאחור בפער של שנתיים לפחות, עד שהציגו תשובות ראויות, כגון סוזוקי קרוסאובר ושברולט טרקס. ברבעון הראשון של 2015, החלה להימכר בארץ מתיחת הפנים של הדור הראשון, ששמה דגש על כמה חולשות שהתגלו במהלך השנים, כגון, נפח תא המטען ועוד.
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – בניגוד גמור לעיצוב המשוגע, יחידת ההנעה של הג'וק הרבה יותר בנאלי. לג'וק יש מנוע יפני כשר למהדרין בנפח 1.6 ל' בנזין, שיודע להפיק 117 כ"ס ומומנט של 16.1 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים ידנית או רציפה. כל הכוח ה"עצום" הזה עובר לגלגלים הקדמיים בלבד, כך שעל יכולת שטח אין הרבה מה לדבר. למרות הביצועים הפושרים על הנייר, התחושה המתקבלת היא של רכב זריז למדי בעיר, וסביר בנסיעות בינעירוניות. ישנה גם את גרסת ה"ניסמו", ששווקה בארץ בשנים 2013-2014, בעלת מנוע 1.6 טורבו בנזין שמפיק 200 כ"ס, אבל נמכרה במספרים נמוכים.
צריכת דלק ניסאן ג'וק – בניסאן מצהירים על צריכת הדלק ממוצעת של 15.8 ק"מ/ל' לדגם עם תיבת ההילוכים הרציפה (נכון לשנת 2015 הג'וק משווקת עם תיבה רציפה בלבד). בחיים האמיתיים, צריכת הדלק הממוצעת תעמוד על מעל 12 ק"מ/ל'. נתון סביר בהחלט, פחות טוב מסוזוקי קרוסאובר, טוב יותר משברולט טרקס.
עיצוב – כל הסופרלטיבים מגיעים למעצבי ניסאן, על החשיבה מחוץ לקופסא שיצרה את הג'וק. מגוון הזוויות והאלמנטים שישנם ברכב הזה, הוא עצום, וההשראה כנראה נלקחה מסרטין מצויירים. 5 שני מאז שהוצג, עדיין ניסאן ג'וק הוא אחד הרכב הכי מיוחדים שתמצאו על הכביש.
בטיחות – ניסאן ג'וק נבחן במבחני הריסוק האירופאים של EuroNcap, וזכה ל – 5 כוכבי בטיחות, בציונים סבירים. בין היתר במבחן שמירה על מבוגרים קיבל הגו'ק 87%, בשמירה על ילדים 81%. מעבר לכך, ניסאן ג'וק מקבל את רמת האבזור הנהוגה בקטגוריה, שכוללת 6 כ"א, מגנוני עזר לבלימת המכונית, בקרת יציבות, חיישני לחץ אוויר ועוד.
תא נוסעים, תא מטען ואבזור – עיצוב תא הנוסעים ממשיך את הקו השובבי מהעיצוב החיצוני, אם כי בצורה מרוסנת יותר. איכות החומרים לא ברמה גבוהה, והיא מתבססת ברובה על תא הנוסעים של ניסאן מיקרה, למעט ההתאמות העיצוביות לג'וק. מרווח הפנים לא טוב, תוצאה של העיצוב המיוחד. אם במושבים הקדמיים עיקר חוסר הנוחות בא לידי ביטוי במפגש הקונסולה המרכזית עם הרגליים, במושב האחורי המצב קשה הרבה יותר, והוא פשוט קטן וצפוף. בדגמים שיצאו עד מתיחת הפנים, תא המטען היה עקב האכילס של המכונית, עם נפח של 204 ל' בלבד. בניסאן הכירו בבעיה ודגם שלאחר מתיחת הפנים, תא המטען גדל משמעותית ל – 354 ל', מבלי לשנות את מימדי המכונית. הג'וק מגיעה ב – 3 רמות אבזור, מהבסיסית למפוארת – Acenta, Tekna ו – Tenka Private Design. שתי רמות האבזור הבכירות מציעות מעבר למקובל בקטגוריה/במחיר, ובין היתר ניתן להזכיר מסך מולטימדיה, חלון שמש, ריפודי עור, חימום מושבים מלפנים, מצלמת רוורס, ועוד מערכות בטיחות אקטיבית שלא נמצאות שנדיר כאמור למצוא ברמות המחירים האלה.
נוחות והתנהגות נסיעה – לנהגים שמעדיפים תנוחת ישיבה גבוהה, יאהבו את הג'וק. יכולת התמרון בעיר טובה מאוד, אבל שדה הראייה בעייתי מעט, תוצאה של העיצוב המיוחד. כיול המתלים על הצד הנוקשה, דבר שתורם ליכולת הדינמית, אם כי לא מדובר במכונית בעלת יכולות ספורטביות. אהה, דבר נוסף, שלא תחשבו שיש לכם חיית שטח. היתרון של ניסאן ג'וק על פני משפחתיות אחרות בשטח, בא לידי ביטוי רק במרווח גחון עדיף.
רכבים מתחרים – אופל מוקה, דאצ'יה דאסטר, סוזוקי קרוסאובר, סיטרואן קקטוס, סקודה יטי, פיאט X500, פיג'ו 2008, רנו קפצ'ור, שברולט טראקס.
מחיר – החל מ – 127,990 ש"ח לגרסת 1.6 ל' Acenta, ועד 139,990 ש"ח לגרסת 1.6 ל' Tenka Private Design.