פיאט 500
כללי – מכונית הרטרו המקסימה של פיאט ממשיכה להצליח בשווקי העולם וגם בארץ, למרות שכבר חלף נצח במושגי עולם הרכב, מאז שהדור הנוכחי יצא (מאז 2007). בשנת 2007 פיאט 500 נבחרה למכונית השנה בעולם. אלינו היא הגיעה בסמוך וגם זכתה להצלחה יחסית (בואו לא נשכח שמדובר במכונית יקרה יחסית). ביולי 2015 סופסוף פיאט 500 עברה מתיחת פנים בעולם, שאלינו הגיעה בינואר 2016. אז מה הקסם שלה?
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – פיאט 500 משווקת בארץ עם 3 גרסאות מנוע – 0.9 טורבו בנזין (2 צילנדרים), 1.2 ו – 1.4, שניהם מנועי בנזין אטמוספיריים. דווקא המנוע הזעיר, על 105 סוסיו (10 שנ' מ – 0 ל – 100 קמ"ש), מפתיע לטובה. הוא חזק יותר ממנוע ה – 1.2 ל' (עם 69 כ"ס בלבד) שמרגיש חלש, אך צריך לדעת איך לעבוד איתו משום ששיא הכוח מגיע דווקא ברצועה מאוד צרה בין 4,000-6,000 סל"ד, ושהייה מחוץ לרצועת כוח זו, צספק ביצועים חלשים מאוד, שיזכירו לכם שמדובר רק במנוע בעל 2 צילנדרים. גרסת המנוע המאוזנת ביותר, היא גרסת ה – 1.4 ל' (100 כ"ס ומומנט של 13.4 קג"מ). המנוע מרגיש נוח רצועת סל"ד רחבה. החל מ – 2016 יבואנית פיאט צמצמה את ההיצע רק למנוע 1.2 ל'. המנועים משודכים לתיבת הילוכים ידנית ורובוטית. תיבת ההילוכים הידנית מהנה ונוחה לפעולה, הרובוטית (מצמד בודד) קופצנית מעט.
צריכת דלק פיאט 500 – לפחות עפ"י נתוני צריכת הדלק הרשמיים של פיאט, מנוע ה – 0.9 טורבו בנזין, אמור להיות החסכוני ביותר. הנתון הרשמי מדבר על 23.8 ק"מ/ל', בעוד גרסת ה – 1.2 מצהירה על 20 ק"מ/ל' והגרסה הבכירה על 16.6 ק"מ/ל' בממוצע. דיבורים לחוד ומעשים לחוד. בפועל, אם תרצו להתנייד עם גרסת הבסיס בקצב סביר, תצטרכו להישאר בסל"ד גבוה, דבר שמשפיע על צריכת הדלק, שיכולה לרדת עד 13-14 ק"מ/ל'. גרסת ה – 1.2 חסכונית יותר וצורכת בפועל בין 14-15 ק"מ/ל'. גם הגרסה הבכירה צורכת מספרים דומים.
עיצוב – קרוב לעשור מאז שהוצגה פיאט 500 ועדיין לא נס לחה. למרות השנים שחלפו, היא עדיין אחת המכוניות היפות ומהמיוחדות שתפגשו על הכביש, עדיין תגרום לכם לסובב את הראש אחריה ולחייך. עיצוב הרטרו והדמיון לפיאט 500 הפרה היסטורית, הופכים את האיטלקיה למה שהיא.
בטיחות – פיאט 500 נבחנה במבחני הריסוק של הדור הקודם ב – EuroNcap. היא מקבלת 5 כוכבי בטיחות בהגה על מבוגרים, 3 כוכבי בטיחות בהגנה על ילדים ו – 2 בהגנה על הולכי רגל. מעבר לכך, היא מצויידת ב – 7 כריות אוויר ובשנים האחרונות גם בחיישני לחץ אוויר.
תא נוסעים, תא מטען ואבזור – פיאט 500 היא מכונית מצומצמת. תא הנוסעים הדוק מאוד, וההרגשה הכללית צפופה. ניתן להכניס 4 מבוגרים בקושי רב. העיצוב בפנים מדליק בדיוק כמו העיצוב החיצוני, והצבעים השולטים זהים לצבעים החיצוניים. תאי האחסון בחוסר. בידוד תא הנוסעים מקבל ציון נכשל, ונסיעה במהירויות בינעירוניות יגרמו לכל דו שיח בתוך הרכב להיעשות בדיציבלים גבוהים. תא המטען בנפח 185 ל' קטן, אך הכל יחסי. פיאט 500 משווקת ב – 3 רמות אבזור, שהאחרונה היא המאובזרת ביותר – Pop, Pop star ו – Lounge. רמת הבסיס די ערומה, והיא מגיעה ללא חישוקים קלים, ללא מסך מולטימדיה, וללא דיבורית . רמות האבזור הבכירות מגיעות לחישוקים קלים, מולטימדיה ודיבורית בלוטות', גם גג פנורמי.
נוחות והתנהגות נסיעה – כיול המתלים בפיאט 500 נוקשה, וגורם לנסיעה קופצנית ולא ממש נוחה. עם זאת, ה – 500 היא מכונית מהנה. האח זריזה מאוד, והמתלים הנוקשים מרסנים את המרכב וגורמים לה להתמודד עם פניות בצורה מעוררת כבוד. ההגה מאוד זריז, אם כי לאפורד פוקוס נהנית מהתנהגות כביש טובה מאוד, גם מעבר לשכונה של המשפחתיות. עבודה טובה של המתלים, שמאזנים בין שיכוך מפגעי כביש לבין יכולת דינמית טובה, תורמת להתנהגות הכביש המהנה מאוד. בידוד הרעשים שודרג ועכשיו הוא ברמה של מכונית מנהלים. ברמת האבזור Titanium, פורד פוקוס נועלת מציגי 18 אינץ', דבר שפוגם ברכות הנסיעה של הרכב.
רכבים מתחרים – אודי A1, אלפא רומיאו מיטו, לנצ'יה אפסילון, מיני קופר, סיטרואן DS3, סמארט פורטו.
מחיר – החל מ- 81,900 ₪ לדגם 1.2 ל' ידני רמת אבזור Pop , ועד מ- 115,900 ₪ לדגם 1.2 ל' רובוטי רמת אבזור Lounge.