יונדאי טוסון
כללי – חסל סדר יונדאי ix35, אמרו מהיום יונדאי טוסון. הדור השלישי של רכב הפנאי שטח הקומפקטי של יונדאי, חוזר לשמו המקורי. לאחר שהדור הראשון שאחראי היה על מהפיכת רכבי פנאי-שטח הקומפקטיים, והדור השני שאימץ לעצמו את המספור החדש של יונדאי (i ו – ix), הקוריאניים החליטו לחזור למקורות. בפברואר 2015, החברה שחררה לראשונה מידע על הדור החדש, אך הוא הוצג רק חודש לאחר מכן בתערוכה הבינלאומית בג'נבה. הטוסון החדש ארוך בכמה סנטימטרים בודדים מ – ix35 היוצא, דבר שבא לידי ביטוי גם בבסיס גלגלים ארוך ב – 3 ס"מ. אלינו הגיע הטוסון בתחילת 2016 והוא משווק בגרסת הנכה קדמית לצד גרסת הנעה כפולה. האם יצליח ממציא הקטגוריה לתת פייט למלך הקטגוריה, אחיו למחצה – קיה ספורטז'. האם יצליח?
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – יונדאי טוסון מגיע עם שתי יחידות כוח, ששתיהן זהות לאילו הנמצאות בספורטז'. הראשונה, היחידה הבסיסית והפופלארית יותר, מצויידת במנוע בנזין בנפח 1.6 ל', עם הספק מירבי של 132 כ"ס ומומנט של 16.4 קג"מ. את הכוח לגלגלים מעבירה תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 יחסי העברה, שזהים גם הם לספורטז'. הנתונים מצביעים על תאוצה מ 0 ל – 100 קמ"ש בתוך 12.1 שניות, ומהירות מירבית של 170 קמ"ש. יחידת הכוח הצנועה יחסית סוחבת את הטונה וחצי הזו בצורה סבירה בהחלט, כל זמן שמדובר בנסיעות רגועות. הבעיה מתחילה כאשר תרצו להאיץ ברמזור או לצאת לעקיפה. או אז, תיבת ההילוכים תוריד צמד הילוכים והרעש בתא הנוסעים יילך ויגדל. גרסת המנוע השניה, גם היא בנזין, ומגיעה בנפח 2.0 ל'ף ע 155 כ"ס ומומנט של 19.6 קג"מ. נתוני התאוצה מקוזזים בשניה שלמה ועומדים על 11.1 שנ' מ – 0 ל 0- 100 קמ"ש. גם במקרה הזה לא מדובר בחורכת כבישים, אך הכוח יותר זמין, והעקיפות עוברות מהר יותר.
צריכת דלק יונדאי טוסון – עפ"י נתוני היצרן, מנוע ה – 1.6 ל' יצרוך בממוצע כ – 13.5 ק"מ/ל'. גם צריכת הדלק האמיתית לא תהיה רחוקה מזה ותעמוד על 10.5 ק"מ/ל' בממוצע. נתוני הצריכה של מנוע 2.0 ל' מדברים על 12.7 ק"מ/ל' בממוצע (עפ"י היצרן), ובחיים האמיתיים היא תרד קצת מ – 10 ק"מ/ל'. נתונים זהים לאילו שמציע הספורטז'. אמרנו כבר אחים?!
עיצוב – לטעמנו, קפיצת המדרגה הבולטת ביותר בין הדור השני לשלישי, באה לידי ביטוי בסעיף העיצוב. לטעמנו, יונדאי ix35 היה רכב לא מספיק מעניין, הייתה לו צורה סתמית, ולכן לספורטז' היפייפה היה קל להאפיל עליו. לדור השלישי התגייס המעצב העל ומנכ" החברה פיטר שרייר, ואכן התוצאות מצויינות. המראה החדש הרבה יותר בשל, גדול ומרשים, והוא מזכיר את אחיו הגדול של הטוסון, יונדאי סנטה פה, עם הגריל המשושה ויחידות התאורה המלוכסנות. בקיצור, אהבנו בגדול.
בטיחות – יונדאי טוסון זוכה ב – 5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של EuroNCAP. במבחן ההגנה על מבוגרים הוא מקבל 86%, בהגנה על ילדים 85%, ו – 71% עזרי בטיחות אקטיביים. מעבר לכך הוא מצוייד ב – 6 כ"א. סה"כ מדובר בחבילת בטיחות סבירה. למרות זאת, הטוסון חוטף נוקאאוט בסעיף זה מאחיו התאום, שמציע מנגנון לבלימת חרום אוטומטית כולל זיהוי הולכי רגל, אורות גבוהים נגד סינוור וכן התראת סטיה מנתיב עם תיקון אקטיבי.
תא נוסעים, תא מטען, ואבזור – כאמור בסיס הגלגלים צמח ב – 3 ס"מ, דבר שתורם למרווח הפנימי, וחמישה בוגרים יוכלו להידחס במכונית בצורה מספקת. תא הנוסעים מודרני למראה, לוח המחוונים ברור ונקי, אך חומרי הדיפון והריפוד אינם הולמים את המאורע. תא המטען עם 488 ל', מרווח מספיק ויכול להכיל עגלת קניות + עגלת תינוקות. יונדאי טוסון מגיע ב – 4 רמות אבזור שונות, שנוותר על התענוג למנות את כולן. רק נאמר שברמה הבסיסית העונה לשם Prime, לא תקבלו בקרת אקלים, לא פתחי אוורור מאחור, לא דיבורית בלוטות' ואפילו לא מסך מולטמדיה. ברמת ה – Primium, לצד כל מה שאין בבגרסה הבסיסית, תקבלו גם תוכנת ניווט של וויז ומצלמת רוורס.
נוחות והתנהגות נסיעה – הנהיגה ביונדאי טוסון משרה ביטחון על הנהג, הודות לשיכוך הקשה של המתלים. דווקא בנהיגה איטית ובכבישים משובשים, הטוסון לא יוצר באפר טוב בין פגעי הכביש לנוסעים. ההגה יחסית מדויק, העברת המשקל טובה וניתן ליהנות מנהיגה ספורטיבית יחסית. נהיגת שטח יכולה לבוא בחשבון בשבילי קק"ל הפרוסים לרוב, והטוסון מרגיש בהם בן בית.
רכבים מתחרים – ג'יפ קומפאס, הונדה CRV, טויוטה ראב 4, מאזדה CX5, מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן קשקאי, סובארו פורטסר, סובארו XV, פולקסווגן טיגואן, פורד קוגה, פיג'ו 3008, קיה ספורטז', שברולט קפטיבה.
מחיר – החל מ – 1142,900 ש"ח ל – 1.6 ל' בנזין ברמת אבזור Prime בהנעה קדמית , ועד 174,900 ₪ ל – 2.0 ל' בנזין ברמת אבזור Premium עם הנעה כפולה.