יצרנית רכב גרמנית שהתמחותה העיקרית במכוניות-על ספורטיביות, למרות שבעשור האחרון החברה החלה לייצר גם מכוניות פנאי וסדאן. מטה החברה יושב בעיר שטוטגארט, והיא חלק מקונצרן פולקסווגן. כיום החברה משווקת בעולם את הפורשה 911, פורשה בוקסטר, קאיימן, פנמרה, קאיין, מקאן ואת הפורשה 918.
תחילתה של החברה ב – 1931 כחברה לתכנון וייעוץ הנדסי בשם GmbH שהוקמה ע"י פרדיננד פורשה. בשנותיה הראשונות החברה סיפקה ייעוץ בעיצוב והנדסת רכבים, אך לא הוציאה תחת שמה כלי רכב. כל זאת השתנה כמה שנים לאחר מכן, כאשר הממשלה הגרמנית הטילה על פרדיננד פורשה לייצר מכונית להמונים – ה"פולקסווגן חיפושית", שכידוע עוצבה ונבנתה ע"י פרדיננד פורשה. אגב, הפורשה 64 שהושקה ב – 1939 פותחה על בסיס מרכיבים רבים של החיפושית.
במהלך מלה"ע השנייה פרדיננד פורשה עסק בעיקר בתכנון כלי רכב צבאיים לצבא הרייך, דבר שהביא למאסרו למשך שנתיים בתום המלחמה, באשמת שיתוף פעולה עם הנאצים, עבירה שבסופו של דבר הוא לא נשפט עליה. בנו, פרי פורשה הקים את החברה מחדש, וב – 1948 החברה הציגה את הדגם הראשון שלה מייצור סדרתי, שענה לשם "פורשה 356". דגם זה חלק מאפיינים רבים עם ה"חיפושית" של פולקסווגן בתחילת הדרך, בין היתר את המאפיין הבולט של החיפושית – מנוע אחורי מקורר אוויר. בשנים שלאחר מכן, פורשה 356 עברה כמה שלבים אבולוציוניים, שבהם הוחלפו לאט לאט חלקי המכונית שחיפושית, לטובת חלקים מקוריים לפורשה.
בשנת 1964, לאחר שנים של הצלחות…
י המירוצים, בין היתר עם הפורשה ספיידר 550 וה – 356 המתחדשת, הגרמנים הציגו לראשונה לעולם את אחת האגדות המוטוריות הגדולות בהיסטוריה – פורשה 911. ה – 911 החדשה, היא מכונית ספורטיבית בתצורת 2+2 (שני מושבים קדמיים ושני מושבים אחוריים זעירים) המשיכה את דרכן של אחיותיה עם מנוע אחורי מקורר אוויר, אך הפעם היה מדובר במנוע 6 צילנדרים בתצורת בוקסר. בתוך זמן קצר הפורשה החדשה נחלה הצלחה עצומה ברחבי העולם בטבלאות המכירות ומסלולי המירוצים, ולאורך 40 שנות ייצור הפך למותג המזוהה ביותר עם החברה. השימוש יוצא הדופן של פורשה 911 בקירור אוויר למנועיה, המשיך ברצף עד שנת 1998, עד לסדרת 996.
בשנת 1972 התקבלו שתי החלטות דרמטיות במשפחת פורשה ששינו את פני החברה. הראשונה הייתה להנפיק את מניות החברה ולהפכה לחברה ציבורית, משום שפרי פורשה האמין שהפיתוח העתידי של החברה אינו יכול להמשיך בתצורת "חברת משפחה". ההחלטה השניה הייתה להקים דירקטריון שלא יהיו בו חברים ממשפחת פורשה, אם כי עדיין תהיה מועצה מפקחת מעליה שתהיה מורכבת בעיקר מבני המשפחה.
שנתיים לאחר מכן הוצגה לראשונה 911 מוגדשת טורבו, שקיבלה את המיספור פורשה 930.
סוף שנות ה – 80 ותחילת שנות ה – 90 הביאו את החברה למצב כלכלי קשה. מכירות החברה היו בירידה מתמדת דשדוש של שנים רבות, והאור לא נראה בקצה המנהרה. בשנת 1993 מוכנה למנכ"ל החברה הגרמני וונדלינג וידקינג, ובתוך שנים ספורות הפך את החברה מיצרנית מכוניות נישה וקטנה, לחברה הרוויחית בעולם. הצעד הראשון שהורה עליו וידקינג, הוא ייצור מכונית יותר עממית, וכך באה לעולם בשנת 1996 פורשה בוקסטר, שהייתה מכונית הרודסטר הראשונה מזה 40 שנה (מאז הפורשה 550). המשך האסטרטגיה של וידקינג הייתה, לא עוד להסתמך על דגם אחד, ככל שיהיה מוצלח, אלא להגדיל את מגוון הדגמים של החברה.
שנתיים לאחר מכן נפטר פרי פורשה, בנו של מייסד החברה ומי שניהל אותה במשך עשרות שנים ומי שהטביע את חותמו יותר מכל אחד אחר על החברה. עם זאת, השליטה בחברה נותרה בידי המשפחה.
בשנת 2002 ולאחר שיתוף פעולה יוצא דופן עם חברת פולקסוואגן, לראשונה החברה החלה לייצר מכונית פנאי-שטח – פורשה קאיין, שחולקת פלטפורמה משותפת עם פולקסווגן טוארג ואודי Q7.
פיתוח הדגמים המשיך בקצב מהיר, ובשנת 2004 פורשה הציגה לעולה את הקאררה GT, מכונית ספורט-על שהיא פסגת הטכנולוגיה המוטורית, בעלת מנוע 10 צילנדרים שמיועדת למסלולי המירוצים .
שנה לאחר מכן פורשה הציגה את הפורשה קאיימן, גרסת הגג הסגור לפורשה בוקסטר.
בשנת 2009 פורשה כבשה יעד נוסף שהציגה את לראשונה מכונית בתצורת סדאן – פורשה פנמרה, מכונית פאר שמתחרה עם ספינות הדגל של היצרנים הגרמנים – אודי A8, במוו סדרה 7 ומרצדס S קלאס.
שנה לאחר מכן פורשה הצטרפה לטרנד ההיברידי העולמי, והציגה את הפורשה 918, מכונית על ספורטיבית עם מנוע היברידי, שתיוצר ב – 918 יחידות בלבד.
בשנת 2013 החברה העמידה מתחרה לאודי Q5 ובמוו X3, שהוציאה לשוק את הפורשה מקאן, רכב ספורט-פנאי בגודל בינוני.
ההיסטוריה של פולקסווגן ופורשה שלובה זו בזו מתחילת דרכן. וונדלינג וידקינג, שכאמור מונה למנכ"ל החברה בשנת 1993 והצעיד אותה להישגים יוצאי דופן, לא ידע שובע, ובצעד שהיה גדול אפילו על יצרנית הרכב הרווחית בעולם, הוא קידם בשנת 2009 ניסיון השתלטות כושל על קונצרן פולקסווגן. לרוע מזלו, שברקע המשבר הכלכלי של 2008, כאמור הצעד כשל והכניס את החברה לסחרור כלכלי מסוכן, דבר שהביא בסופו של דבר להשתלטות של קונצרן פולקסווגן על פורשה, ולפיטורי המנכ"ל ומנהל הכספים. בשנת 2012 מוזגו שתי החברות יחדיו.
> ארץ ייצור פורשה – גרמניה.
> יבואנית פורשה בארץ – "מכוניות ספורט לישראל" (מסי).
> נתוני מכירות לרכבי פורשה בישראל:
- שנת 2007 – 23 (מקום 33)
- שנת 2008 – 30 (מקום 37 ).
- שנת 2009 – 55 (מקום 34 ).
- שנת 2010 – 63 (מקום 36).
- שנת 2011 – 64 (מקום 40).
- שנת 2012 – 46 (מקום 39)
- שנת 2013 – 57 (מקום