קונצרן מכוניות רב לאומי שמטהו יושב בעיר וולסבורג שבסקסוניה, גרמניה. קונצרן פולקסווגן נחשב לאחד משלושת קונצרני הרכב הגדולים בעולם, והגדול ביותר באירופה. הקונצרן מונה בתוכו מס' מותגים של מכוניות פרטיות, שהבולט בהם הוא כמובן פולקסווגן, אך גם אודי, סיאט, סקודה, למבורגיני, פורשה ובוגאטי. כמו כן, תחת הקונצרן ישנם גם המותגים הבאים – אופנועי דוקאטי, משאיות מאן, סקניה ונאופלאן.
פולקסווגן AG או VAG (החברה) הינה יצרנית רכב גרמנית שהוקמה בשנת 1937, שנות השלטון הנאצי. באותן השנים מצב הכלכלה בגרמניה היה בכי רע, כל שכן מבחינה מוטורית, שבה רוב העם לא היה מסוגל לרכוש כלי רכב. הממשלה הגרמנית בראשותו של אדולף היטלר ביקשה ליצור מכונית להמוני העם. בשנת 1933 היטלר פנה לפרדיננד פורשה עם דרישה לייצר מכונית עממית שתעמוד במס' קריטריונים – שתהיה מסוגלת להסיע 5 אנשים, שצריכת הדלק שלה לא תעלה על 6 ל' ל – 100 ק"מ ושמחירה לאזרח לא יעלה על 1000 מארק גרמנים (מחיר של אופנוע קטן באותם הימים). למרות עמידה בשני הקריטריונים הראשונים שהעמיד היטלר לרכב החדש, פורשה וחבריו לפרויקט לא עמדו ביעד להפחתת מחיר המכונית לאזרח ל – 1000 מארק, ובלית ברירה המפלגה הנאצית הלאימה את הפרויקט. אב-טיפוס הוצג כבר בשנת 1936, שהמאפיינים העיקריים בו – מנוע בוקסר 4 פעימות מקורר אוויר (לחיסכון בעלויות), מיקום המנוע בחלקה האחורי של המכונית לטובת הפחתת העומס עח המתלים, ועיצוב חיצוני ייחודי בעל צורה עגולה. זוהי בעצם…
ילתה של ה"חיפושית" שהפכה לימים להיות המכונית הנמכרת ביותר בעולם, וזוהי תחילתה של חברת פולקסווגן בשנת 1937. פיתוח המכונית הסתיים טרם מלה"ע השנייה, אך הייצור הסידרתי החל רק לאחר המלחמה, בזמן שהמפעל התנהל תחת ידיו של הצבא הבריטי בין השנים 1945-1948, כחלק מתרומת הממלכה הבריטית בשיקום כלכלת גרמניה.
החל מ – 1948 מפעל פולקסוואגן חזר לניהול גרמני והפך להיות אחד מהסמלים הבולטים להתאוששות המופלאה שעברה כלכלת מערב גרמניה. בשנת 1949 פולקסווגן הוציאה את הדגם השני שלה שנקרא Type 2, או בשמו המוכר יותר פולקסווגן טרנספורטר. הרכב המסחרי, שבתוך זמן קצר הצלחות ברחבי העולם ובמיוחד בארה"ב, התבסס על העקרונות שנלמדו בחיפושית, בין היתר הצבת המנוע בחלק האחורי של הרכב.
בשנת 1964 פולקסווגן רכשה את חברת "אוטו יוניון", שהפכה לימים לאודי, חטיבת היוקרה של הקונצרן.
שנות ה – 70 עיצבו במידה רבה את פני החברה כפי שהיא מוכרת היום. בתחילת שנות ה – 70 פולקסווגן עמדה בפני צומת דרכים מאוד חשובה. מצד אחד, החיפושית והטרנספורטר ממשיכים להימכר במספרים גדולים בעולם, אך מאידך הדגמים שהושקו בשנות ה – 60 לא הצליחו כמצופה. החברה ידעה שעליה להמציא את עצמה מחדש. הפתרון ניתן דווקא מחברת אודי שהתמחותה בהנעה קדמית ומנועים מקוררי מים, נתנו תקווה מחודשת לפולקסווגן להמציא את עצמה מחדש לקראת הבאות.
וכך בזה אחר זה, פולקסווגן הסתערה על השוק עם דגמים חדשים שהיו מבוססי טכנולוגיה של אודי. ראשית הייתה זו פולקסווגן פאסאט שהושקה בעולם בשנת 1973(וחלקה פלטפרומה עם אודי 80). שנה לאחר מכן הושקה פולקסווגן שירוקו, מכונית ספורט קופה, ובהמשך אותה שנה יצאה לעולם אגדה חדשה, מחליפתה של החיפושית – פולקסווגן גולף, שקיבעה את תצורת ההאצ'בק בשוק המכוניות, ואף חלפה במס' היחידות שנמכרו את החיפושית, אם כי היא עשתה זאת במס' דורות. ב – 1975 הושקה מכונית חשובה נוספת – פולקסווגן פולו, מכונית בקטגוריית סופרמיני. בסוף העשור הושקה גם הג'טה, גרסת סדאן לפולקסווגן גולף.
תחילת שנות ה – 90 התאפיינו בהתרחבות הקונצרן, שבתוך שנים ספורות הצטרפו לפולקסווגן ואודי גם סיאט וסקודה, שתי חברות כושלות באותם הימים, שהפכו תחת כנפי פולקסוואגן ליצרניות רכבים מהבולטות בעולם. בתקופה זו החברה הכניסה דריסת רגל גם בקטגוריית מיניואנים, עם פולקסווגן שאראן.
בתחילת שנות ה – 2000 יעד נוסף נכבש, שהחברה החלה לשווק את הפולקסווגן טוארג, רכב הכביש-שטח המפואר של החברה, שנבנה על פלטפורמה משותפת של פורשה קאיין.
החל משנת 2005 החל תהליך לניסיון השתלטות של חברת פורשה על קונצרן פולקסווגן ע"י קנייה מסיבית של מניותיה, שבשיאו הגיע לאחזקות של 42% ממניות פולקסווגן. אולם פורשה לא הצליחה בסופו של דבר להשתלט על פולקסווגן, אלא ההיפך קרה, שב – 2011 פולקסווגן הגיעה לסיכום על רכישתה של פורשה.
מכוניות פולקסווגן משווקת בארץ מזה עשרות שנים, אך מעולם לא היו בראש טבלאות המכירות, אלא בדרג השני. קרוב לוודאי שלהיסטוריה של החברה יש חלק גדול בזה. עם זאת, גם בארץ, בדומה לעולם, פולקסווגן נהנית מתדמית יוקרתית יחסית, לצד אמינות בלתי מתפשרת וטכנולוגיה מתקדמת. לצד השבחים בארץ, ישנה גם ביקורת בלתי פוסקת על התמחור המוגזם לעיתים שהיבואן נוקט, דבר שגרם לפולקסווגן בשנים האחרונות לאבד את הבכורה כרכב האירופאי הנמכר ביותר, לסקודה, למרות המגוון רחב יותר של המכוניות.
> ארץ ייצור פולקסווגן – גרמניה (מפעלים גם במקסיקו, סלובקיה, סין, הודו, אינדונזיה, רוסיה, מלזיה, ברזיל, ארגנטינה, פורטוגל, ספרד, פולין, צ'כיה, בוסניה, דרום אפריקה וארה"ב).
> יבואנית פולקסווגן בארץ – "צ'מפיון".
> נתוני מכירות לרכבי פולקסווגן בישראל:
- שנת 2007 – 7939 (מקום 11 )
- שנת 2008 – 8128 (מקום 8 ).
- שנת 2009 – 4890 (מקום 13 ).
- שנת 2010 – 7481 (מקום 7).
- שנת 2011 – 11514 (מקום 5).
- שנת 2012 – 9893 (מקום 7)
- שנת 2013 – 8451 (מקום