יצרן מכוניות צ'כי. החברה נוסדה בשנת 1895 בעיר מלדה בולסלב שבאימפריה האוסטרו-הונגרית דאז, ע"י וקלב לורין ווקלב קלמנט (Laurin & Klement). בשנים הללו שם החברה היה כשמות המשפחה של המייסדים – Laurin & Klement . החברה החלה את דרכה כסדנה לתיקון אופניים, אך בתוך שנים מעטות החלה לייצר אופנועים שהפכו להצלחה גדולה ברחבי אירופה.
בשנת 1905 החברה החלה לייצר מכוניות, ובכך הפכה להיות אחת מחברות הרכבים הבולטות באימפריה האוסטרו-הונגרית, וחברת המכוניות השנייה הוותיקה באזורים שהשתייכו לצ'כוסלובקיה.
בתום מלחמת העולם הראשונה חברת Laurin & Klement החלה בייצור משאיות, אך בשנת 1924 החברה נקלעה לקשיים והתמזגה עם חברת סקודה, תאגיד תעשייתי וצבאי גדול וותיק שהוקם כבר במחצית המאה ה – 19. מעתה ועד היום, מכוניות החברה נקראות על שם התאגיד – "סקודה".
אחרי כמה שנים קשות מבחינה פיננסית, בשל המשבר הכלכלי הגדול בסוף שנות ה – 20 ותחילת שנות ה – 30, סקודה יצאה בליין חדש של דגמים. בין היתר אפשר למנות דגמים שגם כיום שמם נודע, כגון הסקודה פייבוריט, סקודה רפיד וכמובן רכב היוקרה סקודה סופרב. המגוון הרחב שחברה הוציאה לשוק, הפך אותה ליצרנית הרכב הגדולה בצ'כוסלובקיה בתוך 3 שנים (מ – 1933 ועד 1936), שבאותה שנה תפסו רכבי סקודה כ – 39% מכלל הרכבים בשוק המקומי.
בעקבות כיבוש צ'כוסלובקיה ע"י הנאצים בשנים 1938 עד 1945, מפעלי החברה הוסבו לייצור נשק לטובת הצורר הנאצי. כמפעל חיוני לצבא…
רמני, מפעלי סקודה סבלו מהפצצות חוזרות ונשנות של מטוסי בעלות הברית. בשנת 1945 המפעל ספג את ההפצצה הכבדה ביותר שבעקבותיה הוא נהרס קליל וקרוב ל – 1000 עובדים נפצעו או נהרגו.
בתום מלה"ע השניה אירופה חולקה לשני גושים – הגוש הקומוניסטי והגוש הדמוקרטי. צ'כוסלובקיה הפכה להיות גרורתה של ברה"מ הקומוניסטית. מפעל סקודה, בדומה למפעלים הגדולים במדינה, הולאם, וחטיבת המכוניות הופרדה מחברת האם. למרות היחלשות חטיבת הרכב, תנאים פוליטיים שליליים ואיבוד קשרים כלכליים עם מדינות שאינן בגוש הקומוניסטי, סקודה הצליחה לשמור על מוניטין טוב עד שנות ה – 60, עם דגמים כמו הסקודה ספארטק, סקודה 445 אוקטביה ועוד, וכן גם דגמי משאיות שנמכרו ברחבי העולם, בעיקר במדינות מזרח אירופה ומדינות ערב.
שנות ה – 70 וה – 80 החלו לתת אותותיהם בפיגור הטכנולוגי שנוצר בחברה, עקב השתייכותה לגוש הקומוניסטי. המכוניות מייצור סקודה באותן השנים התבססו על עיצוב וטכנולוגיה משנות ה – 60, והיוו מושא לבדיחות רבות, בעוד שמתחרותיה ממערב אירופה ייצרו מכוניות מודרניות.
ב – 1987 סקודה הציגה את הסקודה פייבוריט, שהיוו נקודת מפנה טכנולוגית ועיצובית. לשם עיצובה של המכונית, הושכרו שירותיה של חברת העיצוב של המעצב האיטלקי "ברטונה". יחידות ההנעה עשו שימוש בטכנולוגיה מערב אירופאית. הפער האיכותי בין מכוניות סקודה למתחרותיהן במערב אירופה עדיין היה קיים בצורה משמעותית, אך השקתה של הפייבוריט בהחלט החלה לסמן את סגירתו. הפייבוריט נמכר בהצלחה במדינות הגוש הקומוניסטי, אך גם בבריטניה ובעוד כמה מדינות מערביות, בין היתר גם בארץ.
נפילת הגוש הקומוניסטי ומהפיכת הקטיפה בצ'כוסלובקיה ב – 1989 שהביאה לבחירות דמוקרטיות לראשונה מזה 40 שנים, הביאה לשינוי גדול במדינה, בין היתר להפרטת המפעלים שהיו בבעלות המדינה. במקרה של חטיבת המכוניות ש לסקודה, המדינה החליטה להכניס יצרנית רכב חזקה לשותפות בחברה. קונצרן פולקסווגן הגרמני נבחר לכך. ב – 28 למרץ הגרמנים רכשו 30% ממניותיה של סקודה, והשלימו את 70% הנותרים בדצמבר 1994. בכך סקודה הפכה להיות המותג הרביעי של הקונצרן הגרמני, לאחר פולקסווגן, אודי וסיאט.
תחת כנפיה הרחבות של פולקסווגן, דגמי סקודה החלו לסגור את הפער ביחס למכוניות מערב אירופה בקצב מהיר. ראשית הושקה סקודה פליסיה שלראשונה חלקה מכלולים עם דגמי פולקסווגן האחרים. הדור הראשון של סקודה אוקטביה וסקודה פביה, הושקו ב – 1996 ו – 1999 בהתאמה. מכוניות אלה התבססו בשלמותן על מכלולי פולקסווגן. בעוד שהאוקטביה חלקה מכלולים רבים עם פולקסווגן גולף וסיאט ליאון, תאומתה של הפביה הייתה הפולקסווגן פולו (ואף סיאט איביזה).
בשנת 2001 החברה הציגה את סקודה סופרב, מכונית מנהלים-סלון שכבשה בסערה את הקטגוריה, ואף בשנים האחרונות משמש כרכב השרד של שרי מדינת ישראל. בשנת 2007 הושקה בעולם הסקודה רומסטר, שהתמודדה בהצלחה גדולה עם הסיטרואן ברלינגו ופיג'ו פרטנר. בשנת 2010 סקודה הסתערה על קטגוריה נוספת, עם סקודה יטי, רכב פנאי-שטח קומפקטי. שנה לאחר מכן סקודה השיקה בעולם את ה"סיטיגו", מכונית עירונית, תאומה של הסיאט מיי ופולקסווגן אפ.
בשנת 2013 הושקה סקודה ראפיד, משפחתית-קטנה.
סקודה עשתה עלייה למדינת ישראל, בסמוך לגלי העלייה הגדולה מברה"מ, בתחילת שנות ה – 90. באותן השנים מכוניות החברה עדיין יוצרו על בסיס טכנולוגיה צ'כית/קומוניסטית פרימיטיבית, וזוהו כרכבי עולים, כמו הלאדה שיובאה גם היא באותן השנים. העיצוב המיושן ובעיות אמינות קשות, פגעו עוד יותר בתדמיתה המרוסקת גם כך של החברה.
אך בדומה למגמה שחלה בעולם, גם בארץ הפער התדמיתי של מכוניות סקודה החל להיסגר, ובתוך עשור-עשור וחצי סקודה הפכה להיות אחד ממותגי הרכב החזקים בארץ, בין היתר בזכות ההצלחה הכבירה בקרב נהגי המוניות, אך לא רק. החל משנת 2012 סקודה הפכה להיות המותג האירופאי הנמכר ביותר בארץ, ועברה את המותג של חברת האם – פולקסווגן.
> ארץ ייצור סקודה – צ'כיה (מפעלים גם בהודו, רוסיה, סין וסלובקיה).
> יבואנית סקודה בארץ – "צ'מפיון".
> נתוני מכירות לרכבי סקודה בישראל:
- שנת 2007 – 2332 (מקום 17 )
- שנת 2008 – 5289 (מקום 15 ).
- שנת 2009 – 4890 (מקום 13 ).
- שנת 2010 – 7491 (מקום 12).
- שנת 2011 – 9221 (מקום 10).
- שנת 2012 – 11276 (מקום 5)
- שנת 2013 – 13153 (מקום