יצרן מכוניות ספרדי שמטהו נמצא בעיר מארטורל, קטלוניה שבספרד. החברה הוקמה בשנת 1950 כחברה ממשלתית ע"י הגנרל פרנקו, העריץ האכזר ששלט באותם השנים בספרד. מזה כ – 3 עשורים סיאט נמצאת בבעלות מלאה של קונצרן פולקסווגן.
על מנת להבין את הרקע להקמת החברה, צריך ללכת אחורה בהיסטוריה עד המחצית הראשונה של המאה ה – 20, או אז, ספרד הייתה מדינה מפגרת סוציואקונומית, ביחס למדינות מערב אירופה באותה התקופה. סוף מלחמת האזרחים בספרד בשנת 1939, הותירה אותה חלשה כלכלית אף יותר, דבר שהקשה לשכנע יצרני רכבים מובילים להשקיע במדינה. לזאת מצטרפת מלחה"ע השניה שטרפה את הקלפים לשוק המוטורי העולמי (למרות שספרד לא השתתפה במלחמה). בתחילת שנות ה – 40 הבנק הספרדי "Banco Urquijo", בעזרתן של חברות תעשייתיות נוספות במשק הספרדי, החל בהקמת החברה, ששמה נקבע ל – SIAT – Española de Automóviles de Turismo Sociedad, שפירושה "החברה הספרדית למכוניות נוסעים". הפרויקט החל כיוזמה פרטית מלאה, אך בשנת 1942 ממשלת פרנקו השתלטה על החברה והפכה אותה לחברה ממשלתית.
כמובן שלאומן כמו פרנקו לא ירשה לחברה הממשלתית למכוניות לקנות רישיון לייצור מכוניות מיצרניות זרות, אלא מטרתה המוצהרת של חברת סיאט היה שפיתוח והרכבת כלי הרכב ייעשה באופן מלא בספרד, במפעלים ספרדיים ועל בסיס כוח אדם ספרדי. אך "אליה וקוץ בה", היכולות הטכנולוגיות של השוק הספרדי לא עמדו לו כדי להרים פרויקט שכזה, כך שהספרדים חיפשו יצרנית רכב זרה להתבסס על…
טכנולוגיה שלה. כאמור, בשנים הללו של מלחה"ע השנים לא היה ניתן למצוא יצרן רכב פנוי למשימה, אך האסטרטגיה הזו באה לידי ביטוי כמעט עשור לאחר מכן.
ב – 1948 סיאט חתמה חוזה עם פיאט האיטלקית, במטרה להחיות את החברה. המכוניות שנמכרו בשנים הללו תחת הלוגו של סיאט, היו בעצם מכוניות פיאט לכל דבר וענין. הדגם הראשון שיצא תחת מותג סיאט הוא "סיאט 1400" בשנת 1953 שהייתה מכונית משפחתית, ו – 4 שנים לאחר מכן יצאה "סיאט 600", מכוניות קטנה שקצרה הצלחה מאוד גדולה ברחבי ספרד של השנים הללו. שני הדגמים הם בעצם "פיאט 1400" ו"פיאט 600", ונמכרו כמעט ללא כל שינוי לשוק הספרדי.
המגמה הזו של מיתוג מחודש לשוק הספרדי של דגמי פיאט, המשיך גם בשני העשורים הבאים, עם דגמים מפורסמים כמו "סיאט 124" (פיאט 124), עד שבתחילת שנות ה – 80 החלו להתעורר מחלוקות בין סיאט לבין פיאט, על רקע העובדה שהספרדים ביקשו להשקיע כספים נוספים בחברה, בעוד שהאיטלקים סרבו. וכך, בשנת 1982, 30 שנים של שיתוף פעולה בין שתי החברות בא לקיצו. מיד לאחר שהחברות נפרדו, סיאט שינתה את לוגו החברה ללוגו (ששונה שוב בשנת 1999), והדגם הראשון שהחברה הציגה ללא התערבותה של פיאט, נקרא "סיאט רונדה". פיאט הצביעה על דמיון רב בין הרכב החדש של סיאט, לבין "פיאט ריטמו", והמחלוקת הוכרעה בבית המשפט לטובת סיאט.
בתום 3 שנות חיזורים אחרי סיאט מצד יצרניות רכב בולטות בעולם (בין היתר טויוטה וניסאן), החליטו הספרדים להיעתר לחיזוריה של פולקסווגן, והפכו בשנת 1986 לחברת בת של קונצרן פולקסווגן.
השנים הראשונות של סיאט תחת הגרמנים לא באו לידי ביטוי באיכות כלי הרכב שיוצרו, היות והן נותרו תחת ייצור ספרדי. מכוניות החברה סבלו באותה תקופה מאמינות בעייתית ואיכות חומרים והרכבה נמוכה. תחילת שנות ה – 90 סימנו את השינוי מבחינת החברה הספרדית, שבתקופה זו הגרמנים השלימו את השתלטותם המלאה . תחת כנפיה הרחבות של פולקסווגן, מכוניות סיאט החלו להתבסס על חלקים גרמניים. המכונית הראשונה שיצאה תחת פיתוח מלא של קונצרן פולקסווגן היא הדור השני של סיאט איביזה, והדור הראשון של סיאט קורדובה, ששתיהן התבססו על פלטפורמת פולקסווגן פולו. לאחריהן הגיעה גם סיאט טולדו שהתבססה על פלטפורמת פולקסווגן גולף. לקראת סוף המילניום הספרדים הציגו לעולם את סיאט לאון, מכונית קומפקטית חדשה, שחולקת מכלולים רבים עם אודי A3 ופולקסווגן גולף. שני עשורים וחצי תחת פולקסווגן, לצד הצלחה גדולה בספורט המוטורי, תרמו לשיפור משמעותי בתדמיתה של סיאט. לא עוד חברה שמייצרת מכוניות עם אמינות בעייתית ואיכות ירודה אל מול מתחרותיה האירופאיות, אלא מכונית לטינית לוהטת עם עיצובים מדליקים, לצד טכנולוגיה מתקדמת, איכות חומרים גבוהה ואמינות גרמנית. דגמי ה – FR והקופרה בסיאט איביזה וסיאט לאון, מייצרות בהצלחה מרובה מכוניות יומיומיות עם קריצה ספורטיבית.
מתחילת שנות ה – 2000 ועד שנת 2007, סיאט הציגה התדרדרות עקבית בטבלת המכירות, שב – 2007 השיא השלילי הגיע עם 476 מכירות בלבד. אך מאז סיאט היא בין המותגים המשתפרים, ובשנים 2012 ו – 2013 נמכרו מעל 5800 רכבי סיאט בארץ
רכבי סיאט בארץ מיובאים ע"י חברת "צ'מפיון מוטורס".
נתוני מכירות לרכבי סיאט בישראל:
- שנת 2007 – 476 (מקום 26)
- שנת 2008 – 497 (מקום 26).
- שנת 2009 – 1139 (מקום 23).
- שנת 2010 – 3049 (מקום 19).
- שנת 2011 – 4428 (מקום 16).
- שנת 2012 – 5887 (מקום 15)
- שנת 2013 – 5838 (מקום