יצרנית רכב יפנית. מטה החברה יושב ביוקוהמה, יפן. החל משנת 1999 ניסאן היא חלק מתאגיד הרכב "רנו-ניסאן", שותפות בין היצרן היפני לצרפתי. רנו מחזיקה כ – 43% ממניות ניסאן, בעוד שניסאן מחזיקה כ – 15% ממניות רנו. החברה המאוחדת "ניסאן-רנו" נחשבת כיום ליצרן הרכב הרביעי בגודלו בעולם. אגב, אם חברת ניסאן הייתה נותרת לבדה היא הייתה החברה השישית בגודלה בעולם, לפחות עפ"י נתוני המכירות של שנת 2012.
ההיסטוריה של החברה הולכת לאחור, עד לשנת 1911, שמסוג'ירו השימוטו הקים סדנת מכוניות. 3 שנים לאחר מכן החברה הציגה את הדגם הראשון שלה שענה לשם DAT, שהיה צירוף של האות הראשונה בשמות המשפחה של שלושת המשקיעים בחברה. בהמשך הדרך החברה שינתה את שמה כמה פעמים, אך החלה לגבש את זהותה, כך המותג DAT ייצר משאיות והמותג Datsun שימש את כלי הרכב הפרטיים (עשרות שנים לאחר מכן ניסאן הוציאה את מכוניותיה תחת מותג זה).
השם ניסאן נוצר רק במהלך שנות ה – 30 ע"י הבורסה היפנית, והוא היווה קומבינציה של שתי שמות החברות שהתאחדו.
בדומה לחברות יפניות נוספות בשנים הללו, גם ניסאן החלה לייבא טכנולוגיה וחלקים מאירופה וארה"ב. כשאר החברה החלה להרכיב כלי רכב גדולים תחת המותג "ניסאן" בשנת 1937, חלק גדול מתכנון ועיצוב הרכבים, כמו גם מתקני המפעל, סופקו ע"י חברת "גרהאם פייג'", יצרנית מכוניות אמריקאית שפעלה בשנים הללו. שיתוף פעולה ארוך טווח נוסף חל בין ניסאן לבין חברת "אוסטין" הבריטית", בין השנים 1937 ועד שנות ה – 60….
לך השנים הללו החברה יפנית פיתחה מנועים, בין היתר, למכוניות אוסטין.
בשנת 1966 ניסאן צירפה את חברת "Prince Motor Company", שהביאה איתה ניחוח יוקרתי, כולל את ניסאן סקייליין וניסאן גלוריה. בשנים הללו ניסאן כבר החלה להציג נוכחות מרשימה בשוק האמריקאי, כמו גם בשווקים נוספים בעולם, ועד סוף שנות ה – 60 היא הייתה אחת מיצואנית הרכבים הגדולה בעולם.
בשנת 1969 החלה משפחת ה – Z –ים המפורסמת. ראשונה הייתה ה – Datsun Z240, אך אחריה באו רבות.
בשנות ה – 80 ניסאן המשיכה להתפתח ברחבי העולם, והקימה מפעלי ייצור במקומות רבים בעולם, בין היתר בבריטניה ובארה"ב . בשנות ה – 90 ניסאן הקימה את מותג היוקרה "אינפיניטי", כצעד נגד למותגי היוקרה שהוקמו בהונדה וטויוטה. אך עם זאת, שנות ה – 90 היו שנים בעייתיות מאוד בניסאן, שנקלעה למשבר פיננסי קשה, דבר שגרם להתדרדרות קשה במגוון הדגמים ואיכותם.
כאמור, בשנת 1999 ניסאן התאחדה עם רנו. קרלוס גוהן, מנכ"ל רנו, קיבל על עצמו את המשימה להציל את ניסאן, ד שהפך להיות גם מנכ"ל ניסאן. בתוך זמן קצר, גוהן הביא להתאוששות מרשימה של החברה, ואף זכה לאות הצטיינות מהקיסר היפני.
שנות ה – 2000 האירו פנים לניסאן והיא חזרה להיות יצרנית מובילה כפי שהייתה פעם. תחת כנפיה ובשיתוף פעולה עם רנו, ניסאן הוציאה מגוון רחב של דגמים בכל הקטגוריות.
לישראל ניסאן הגיעה רק בשנת 1994, והייתה אולי יצרנית רכב יפנית שנכנסה לשוק הישראלי באיחור, ביחס ליצרניות הרכב היפניות האחרות. בשנים הללו ניסאן הציגה מספר מצומצם של דגמים בארץ, כגון ניסאן סאני וניסאן אלמרה. ההצלחה היחידה של בחרה באותן שנים הייתה רק באמצעות ניסאן טראנו האגדי. גם בשנים הראשונות של תחילת המילניום דגמי ניסאן לא נמכרו בצורה משמעותית בארץ, זכר למצב המורכב שעבר על ניסאן העולמית, רק כמה שנים קודם לכן.
המפנה חל במחצית השנייה של העשור הראשון של המילניום, שהחלה מתקפת דגמים רחבה על השוק הישראלי, שכללה את כל מגוון הקטגוריות. החל במכוניות קטנות כגון ניסאן מייקרה, משפחתיות כגון ניסאן טידה, קורסאוברים כדון ניסאן קשקאי ניסאן ג'וק, וכלה בטנדרים וג'יפים כגון ניסאן ווינר והפטרול הקשוח.
> ארץ ייצור ניסאן – יפן (מפעלים ביפן, סין, הודו, ויאטנם, אינדונזיה, מלזיה, פיליפינים, תאילנד, טייוואן, מקסיקו, ברזיל, מרוקו, מצרים, קניה, דרום אפריקה, ספרד, אנגליה, רוסיה, ארה"ב, אוסטרליה).
> רכבי ניסאן בארץ מיובאים ע"י חברת "קראסו מוטורס".
> נתוני מכירות לרכבי ניסאן בישראל:
– שנת 2007 – 3101 (מקום 16)
– שנת 2008 – 5559 (מקום 14).
– שנת 2009 – 6987 (מקום 8).
– שנת 2010 – 6784 (מקום 13).
– שנת 2011 – 10030 (מקום 9).
– שנת 2012 – 9812 (מקום 8)
– שנת 2013 – 10403 (מקום