קבוצת מיצובישי נוסדה בשנת 1870 היא קונגלומרט החברות הגדול ביותר ביפן. החברה עוסקת במגוון רחב של תעשיות, בין היתר בתעשיית החשמל והאלקטרוניקה, כרייה, תקשורת, נפט וגז, כלי רכב ועוד.
חברת "מיצובישי מוטורס" היא יצרנית רכבים יפנית בינלאומית, שמטה החברה יושב בטוקיו, יפן. בשנת 2011 מיצובישי מוטורס היה יצרן המכוניות ה – 6 בגודלו ביפן, וה – 16 ברחבי העולם.
לוגו החברה, יהלום האדום בעל שלוש הצלעות, משותף למעל 40 חברות שבבעלות מיצובישי.
חטיבת המכונית של מיצובישי הוקמה לראשונה בשנת 1917, דווקא מתוך חטיבת הספינות. הדגם הראשון תוצרת החברה נקרא כמו בהרבה מקרים ""Model A, שהיה גם הרכב היפני הראשון בייצור סדיר.
בשנת 1934 אוחדו חטיבת הספינות וחטיבת המטוסים בחברה, והפכו להיות החברה התעשייתית הפרטית הגדולה ביותר ביפן (חברת MHI). למרות שהחברה המאוחדת לא שמה את ייצור המכוניות בראש סדר העדיפויות, 3 שנים לאחר מכן מיצובישי הוציאה אבטיפוס למכונית סדאן שנועדה לשימוש צבאי שנקרא PX33. זו הפעם הראשונה שחברה יפנית פיתחה מכונית בעלת הנעה כפולה קבועה.
בתום מלה"ע השנייה, החברה חזרה לייצר מס' כלי רכב, כגון כלי משא תלת-גלגלי וקטנוע.
בשנת 1950 חברת MHI פוצלה ל – 3 חטיבות נפרדות, עפ"י מיקום גיאוגרפי. ב – 1951 אחת החברות החלה בייבוא מכונית סדאן אמריקאית העונה לשם "Henry J", מתוצרת חברת "קייזר מוטורס". חטיבה אחרת של מיצובישי החלה בייבוא חלקים של ג'יפ CJ מחברת "ווילי"…
, שהייתה גם היא בזמנו בבעלות "קייזר". אגב, העיסקה הזו נמשכה כ – 30 שנה.
לאחר רה-אירגון נוסף שבו אוחדו שוב שלושת החטיבות ב – 1964, החלה הפריצה הגדולה של מיצובישי בתחום כלי הרכב הפרטיים. בשנת 1967 מיצובישי מכרה כ – 75,000 כלי רכב בשנה. שנתיים לאחר מכן, בשנת 1969 הוצגה לראשונה מיצובישי גלאנט. בד בבד באותה תקופה התקבלה החלטה אסטרטגית שהחברה תתחיל לפתח חטיבת לכלי רכב מסחריים.
בשנת 1970 הוקמה חברת המכוניות כפי שאנו מכירים אותה היום – "מיצובישי מוטורס" Mitsubishi Motors Corporation.
אסטרטגיית ההתפרסות העולמית שמיצובישי נקטה בה, הייתה למכור חלקים קטנים מהחברה לחברות זרות. בשנת 1971 נמכרו כ – 15% מהחברה לטובת קרייזלר. הודות למהלך, קרייזלר החלה לשווק את המיצובישי גלנט בשוק האמריקאי בהצלחה גדולה, תחת המותג דודג' קולט. במהלך שנות ה – 70 מיצובישי החלה לשווק את מכוניותיה גם באירופה.
שנת 1980 היוותה ציון דרך למיצובישי, כאשר לראשונה היא עברה את המיליון מכוניות שנמכרו בשנה אחת. בשנת 1982 מיצובישי יצאה לדרך עצמאית בשוק האמריקאי, שלא תחת כנפיה של קרייזלר. בשנת 1985 מיצובישי הכניסה דריסת רגל בשוק הסיני, שהתחילה לשווק משאיות. 4 שנים לאחר מכן החברה שברה את שיא המכירות כאשר הגיעה ל – 1.5 מיליון יחידות ברחבי העולם.
בשנים שלאחר מכן, מיצובישי הייתה פעילה מאוד בשיתופי פעולה עם יצרנים אחרים. בשנת 1993 מיצובישי יצאה לדרך עצמאית, כאשר קרייזלר מכרה את מרבית אחזקותיה בחברה. במהלך שנות ה – 90 מיצובישי החזיקה חלקים בוולוו. לאחר איחוד קרייזלר האמריקאית ודיימלר הגרמנית, החברה המאוחדת רכשה 34% ממניותיה של מיצובישי, והחזיקה אותם במשך 5 שנים בלבד. במהלך התקופה הזו, החברה הייתה מעורבת בשערוריית ענק שגרמה למאסרם של כמה ממנהליה ולהפסדים עצומים, ולדיימלר-קרייזלר למכור את אחזקותיה שוב בחברה.
דווקא שיצאה שוב לדרך עצמאית, מיצובישי החלה להתאושש ולחזור למקורות. החברה התמקדה בחיזוק האופי הספורטיבי והפכה להיות החברה היפנית שמעורבת ביותר בספורט מוטורי. מיצובישי איבולושיין, גרסת הקצה של הלנסר המשפחתית, קטפה תארים רבים בתחרויות ראלי ברחבי העולם, ונחשבת לאחת המכוניות המהנות ביותר מייצור סדרתי. גם במירוצי המדבריות, מיצובישי הפכה להיות שחקן עולמי מרכזי, עם מיצובישי פאג'רו האגדתית, שזכתה כבר 7 פעמים בשני עשורים בראלי פריז-דקאר. מאז ועד היום, מיצובישי מציגה התאוששות יפה, עם מגוון רחב של דגמים שנמכרים ברחבי העולם.
לארץ הגיעה מיצובישי בסוף שנות ה – 80 ומי הפכה ללהיט ענק. בתחילה זו הייתה הלאנסר ולאחריה מיצובישי סופר לאנסר. שנות ה – 90 היו לוהטות מבחינת יבואני מיצובישי גם בסגמנטים של טנדרים (מיצובישי מגנום) וג'יפים (פג'ארו).
לקראת סוף שנות ה – 90 מאזדה קטפה את הבכורה ממיצובישי, והשאירה אותה בצל במשך הרבה שנים. דווקא בשנים אחרונות אנו עדים להגדלת היצע הדגמים, דבר שגרם גם לעליה במכירות. מיצובישי כיום מציעה למכירה דגם כמעט בכל סגמנט, החל מהמכוניות העירוניות (מיצובישי ספייס סטאר), משפחתיות (מיצובישי לאנסר ומיצובישי אטראז'), וכלה ברכבי פנאי, כמו מיצובישי אאוטלנדר והפג'ארו.
> ארץ ייצור – יפן (מפעלים גם בפיליפינים, תאילנד, ארה"ב וברזיל).
> יבואנית מיצובישי בארץ – "כלמוביל".
> נתוני מכירות לרכבי מיצובישי בישראל:
- שנת 2007 – 9037 (מקום 9)
- שנת 2008 – 8421 (מקום 7).
- שנת 2009 – 4969 (מקום 14).
- שנת 2010 – 8432 (מקום 9).
- שנת 2011 – 6950 (מקום 15).
- שנת 2012 – 2552 (מקום 18)
- שנת 2013 – 6333 (מקום