שמה הפורמלי של דאצ'יה, יצרן המכוניות הרומני המפורסם הוא Automobile Dacia S.A. כיום דאצ'יה נחשבת ליצואן הגדול ביותר ברומניה, תוך שהיא אחראית על 8% מהייצוא. מפעל הייצור של החברה שנצמא במחוז ארגס שברומניה, נחשב למפעל הרכב החמישי בגודלו באירופה, נכון להיום. מקור השם הוא בחבל הארץ ההיסטורי שרומניה יושבת בה כיום, ונקרא בתקופת ימי הביניים "דאקיה".
דאצ'יה היא אחת מיצרניות הרכב הצעירות בעולם. היא הוקמה בשנת 1966 ע"י הממשלה הרומנית הסובייטית, וכבר מתחילת דרכה החלה לייצר מכוניות המבוססות על דגמי רנו, בתחילה יוצרה גרסה רומנית לרנו 8 (נקראה "דאצ'יה 1100) ובהמשך גם רנו 12 קיבלה פרשנות רומנית. מרבית המכוניות באותה תקופה שנסעו על כבישי רומניה, היו מתוצרת דאצ'יה. בשנת 1969 יצאה מפתחי המפעל המכונית המפורסמת ביותר של היצרן – דאצ'יה 1300. קדם לייצורה מכרז מאוד גדול שהוציאה הממשלה הרומנית ביו יצרניות הרכב בעולם, שבו ביקשה הצעה לתכנון מכונית משפחתית זולה, שנפח המנוע בה לא יהיה גבוה מ – 1.3 ל' ושתספיק להכיל משפחה רומנית שלמה. למכרז ניגשו מיטב היצרניות, ביניהן אלפא רומיאו, פיאטף אוסטין הבריטית ועוד. בסופן של דבר הפור נפל על היצרן הצרפתי רנו, שסיפק תכנון שהתבסס על רנו 12 המצליחה. הדאצ'יה 1300 הפכה להיות כאמור הכוכבת הגדולה של היצרן הרומני, והיא יוצרה באופן רצוף כמעט עד שנת 2004, ללא שינויים משמעותיים.
במהלך שנות ה – 70 ו – 80 דאצ'יה החלה לייצא את מרכולתה גם למדינות נוספות…
פה, חלקן אפילו הגיעו לישראל. המכוניות נחשבו לאופציה זולה ביחס למכוניות אירופאיות אחרות, אך גם היו נחותות מהן בצורה משמעותית.
כחלק מרוח החופש שפשטה באירופה בכלל וברומניה בפרט, לאחר המהפיכה הרומנית ב – 1989, יצאה משערי המפעל מכונית חדשה העונה לשם "דאצ'יה 1325 ליברטה". היא לא הותירה רושם מיוחד, למעט השם, וייצורה הופסק שנים ספורות לאחר מכן. בכלל, שנות ה – 90 העמידו את דאצ'יה בפני קשיים רבים, לאחר התמוטטות הממשל הסובייטי והכניסה לשוק חופשי.
חבל ההצלה הגיע ממקום צפוי (שוב פעם רנו), ובשנת 1999, החברה הרומנית נרכשה ע"י הצרפתים, והפכו להיות המותג הזול של הקונצרן. אך בניגוד לעבר, הפעם רנו חלקה עם דאצ'יה את מיטב הטכנולוגיות שהיו ברשותה. הצרפתים עשו מבחינתם עסקה מצויינת. הם רכשו חברה בקשיים, עם מפעלים קיימים, וכוח עבודה זול. לזה מצטרפת העובדה שדאצ'יה קנתה את שמה בעיקר במדינות מזרח אירופה, היכן שיהיצרנים המערב אירופאים פחות היו חזקים, בשל עלותן הגבוהה של המכוניות.
במהלך השנים הללו תחת שלטונה של רנו, דאצ'יה הפכה כאמור ליצרן מוביל במדינות רבות בעולם המתפתח ובמזרח אירופה. בחלק מהשווקים רנו מכרה את מותג דאצ'יה תחת מותג רנו. הדוגמא המוכרת ביותר לשוק הישראלי היא רנו לוגן MCV, מיניוואן קומפקטי שלא הצליח כ"כ בארץ.
בסוף 2014 ותחילת 2015, דאצ'יה, באמצעות חברת קראסו מוטורס, יבואני רנו-ניסאן, החלה להסתער על השוק הישראלי, שבגבה כמה דגמים מצליחים מאוד ברחבי העולם. נכון לכתיבת שורות אלה, משווקים בארץ 4 דגמים – דאצ'יה סנדרו (סופר מיני בעלת מנוע טורבו בנזין בנפח 0.9 ל'), דאצ'יה דוקר (מסחרית קומפקטית שאמורה להתחרות ברנו קנגו וחברותיה), דא'ציה לודג'י (מיניואן קומפקטי בעל 8 מושבים) והיהלום שבכתר – דאצ'יה דאסטר (רכב פנאי-שטח בסיסי, שמחירו מתחיל מ – 89,000 ₪).
כל הדגמים בעלי תיבה ידנית ובמחירים עממיים.
מעניין יהיה לעקוב אחרי הביצועים של המותג החדש. אנו צופים שאם היבואן ישכיל להפחית את המחירים ולצאת במבצעים, דא'ציה תהפוך למותג לגיטימי ומצליח גם במדינתנו.
» ארץ ייצור דאצ'יה – רומניה.
» יבואנית דאצ'יה בארץ – קראסו מוטורס.
» נתוני מכירות לרכבי דאצ'יה בישראל:
• שנת 2014 – 4 (מקום