קיה ספורטז'
כללי – הבעיה הגדולה עם רכבים כ"כ מצליחים, כמו הדור הקודם של קיה ספורטז', היא כיצד לעזאזל לא הורסים את מה שפעל כ"כ טוב קודם לכן. ואכן, הדור הרביעי של הספורטז' נכנס לנעליים מאוד גדולות. רק לסבר את האוזן, בשנת 2015 נמכרו מעל 11,000 רכבי קיה ספורטז', מספר מדהים בקנה מידה ישראלי. הספורטז' החדש הוצג לראשונה בתערוכת פרנקפורט בספטמבר 2015, ואלינו הגיע די מהר כמודל 2016. גם את הדור הנוכחי עיצב מעצב העל ומנכ"ל הקונצרן – פיטר שרייר. הספורטז' החדשה מתבססת על פלטפורמה שמשמשת גם את יונדאי טוסון. אורך הרכב צמח ב – 4 ס"מ ו צמחו , הדור החדש מתב בסיס הגלגלים צמח ב – 3 ס"מ ובסיס הגלגלים ב – 3 ס"מ, בעוד שהרוחב והגובה נותרו זהים. שנת 2016 תהיה שנת מבחן עבור קיה ספורטז' החדשה.
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – קיה ספורטז' מגיע עם שלוש יחידות כוח, שהשתיים הראשונות זהות לאילו הנמצאות ביונדאי טוסון, והשלישית, מנוע 1.6 טורבו בנזין. לגבי השתיים הראשונות, מדובר באותן יחידות מנוע/גיר שפגשנו בדור הקודם. הגרסה הבסיסית מצויידת במנוע בנזין בנפח 1.6 ל', עם הספק מירבי של 132 כ"ס ומומנט של 16.4 קג"מ. הבכירה מגיעה בנפח 2.0 ל' בנזין בהספק של 155 כ"ס. הביצועים קצת יותר טובים והמיאוץ מ – 0 ל – 100 קמ"ש מקוזז בשניה שלמה. שתי גרסאות המנוע משודכות לתיבה אוטומטית בעלת 6 יחסי העברה. בפועל, כבר הגרסה הבסיסית עושה עבודה טובה בשינוע משפחה. קצב הנסיעה סביר בהחלט והספורטז' מרגיש זריז דיו לגודלו. 20 סוסים נוספים תורמים למנוע הבכיר, וקצב ההתקדמות שלו משביע רצון, למרות כובדו הרב. גרסת המנוע השלישית מתכבדת במנוע 1.6 ל' טורבו בנזין שמפיקה 177 כ"ס ומומנט של 27 קג"מ. לזה תצרפו תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בעלת 7 יחסי העברה. החבילה הזו מספקת ביצועים נאים בהחלט, עם תאוצה של 9.1 ש' מ – 0 ל – 100 קמ"ש ומהירות מירבית לא רלוונטית של 201 קמ"ש. גרסה זו מגיעה עם הנעה כפולה קבועה לכל ארבעת הגלגלים.
צריכת דלק קיה ספורטז' – שלוש גרסאות המנוע מעודכנות לתקן פליטת אוויר החדש יורו 6. עפ"י נתוני היצרן, גרסת המנוע הבסיסית בנפח 1.6 ל' צורכת בממוצע 13.7 ק"מ/ל'. בחיים האמיתיים הצריכה תעמוד על 9-10 ק"מ לכל 1 ל' בנזין. גרסת ה – 2 ל' תצרוך בממוצע 12.7 ק"מ/ל' במוצהר, שבפועל תצרוך 8-9 ק"מ/ל' בממוצע. צריכת הדלק הרשמית של הגרסה המוגדשת תעמוד על 13.3 ק"מ/ל', אך בפועל תיאלצו להיפרד מ – 1 ל' בנזין כל 9-10 ק"מ/ל'.
עיצוב – לטעמנו, העיצוב של הדור החדש פחות יפה, אם כי לא בצורה קיצונית. ההצלחה הגדולה ביותר של הדור הקודם, באה לו בעיקר הודות לעיצוב המוקפד והמיוחד שיצר פיטר שרייר. הפרופרוציות די דומות לדור הקודם, אבל מתקבל הרושם שקווי המתאר נזרקו למכחול העיצוב של שרייר, ללא ניסיון מיוחד ליצור שילוב הרמוני. החזית, שנלקחה כמעט בשלמותה מפורשה קאיין, לא כ"כ מתאימה למקרה דנן, הפרופיל דומה לאחיו התאום למחצה יונדאי טוסון, והחלק האחורי פחות מלוכסן ויפה מהדור היוצא. שלא יובן לא נכון, קיה ספורטז' החדשה עדיין נחשבת למכונית מאוד יפה, אבל אם נחזור לפתיח, הבעיה שלה היא שתמיד תעמוד ברקע ההשוואה לדור השלישי.
בטיחות – היתרון הגדול של קיה ספורטז' על פני מתחרותיה הישירות, הוא בסעיף הבטיחות. הספורטז' מאובזרת לעייפה במנגנוני בטיחות אקטיביים, שנדיר למצוא במחירים הללו. מעבר ל – 5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של EuroNCAP, עם ציון של 91% בהגנה על מבוגרים, ומעבר לעובדה שלספורטז' יש 6 כ"א וחיישני לחץ אוויר, הוא מצוייד גם במערכת בלימת חירום אוטומטית, אזהרת התנגשות קדמית, מערכת התראה על סטיה מנתיב הכוללת היגוי אקטיבי, מערכת למניעת התהפכות, בקרת גלישה במדרון, בקרת יציבות לנגרר, מערכת להחלפה אוטומטית בין אורות דרך לאורות גבוהים. אכן, חבילת בטיחות מרשימה.
תא נוסעים ומטען, נוחות ואבזור – תא הנוסעים קפץ מדרגה. זה בא לידי ביטוי במרווח הפנימי שגדל, ומספק מקום נוח גם לנוסעים מאחור, שנהנים אגב מפתחי אוורור אחוריים. המושבים מעט נמוכים, להוציא את מושב הנהג. הדשבורד ברור ונוח, איכות החומרים וההרכבה ברמה גבוהה, למעט חומרי הדיפון שמקלקלים קצת את האווירה. עם 466 ל' נפח בתא מטען קטן בכמעט 20 ל' מזה של הטוסון, אך עדיין הוא מסוגל לעמוד ברוב המשימות שהמשפחה הממוצעת תעמיד בפניו. האבזור עשיר מאוד, כבר ברמת הגימור הנמוכה Urban, שכוללת מערכת שמע מקורית, דיבורית בלטות', מסך מולטימדיה, מערכת ניווט של Waze, חיבורי אודיו, חישוקים קלים, מצלמת רוורס ועוד אביזרי בטיחות אקטיבית שניתן לקרוא עליהם בסעיף הבטיחות. ברמות האבזור הנוספות כגון ה – LX וה – EX תקבלו גם בקרת אקלים, גג משמ פנורמי, בקרת שיוט ועוד. בקיצור, קיה ספורטז' היא המכונית המאובזרת ביותר מבין מתחרותיה.
נוחות והתנהגות נסיעה – אל תחפשו יכולות ניהוג יוצאות דופן. הספורטז' עושה שימוש במתלים נוקשים יחסית שמעניקים תחושת ביטחון בנהיגה במהירויות גבוהות. אמנם זה בא קצת על חשבון יכולת שיכוך מפגעי הכביש, אך לא בצורה קריטית. בידוד הרעשים בסדר גמור, וגם כאשר המנוע זועק לשמיים בטורים גבוהים, לא נגרם נזק לעור התוף ובהחלט ניתן להמשיך ולשוחח בתא הנוסעים. למרות שמדובר ברכב פנאי, עדיין אנו לא מצפים לגדולות ונצורות בנהיגת שטח, ולמרות הכל הקיה הפתיעה אותנו לטובה ביכולת צליחת המכשולים בשטח (כמובן לא שטח טכני).
רכבים מתחרים – ג'יפ קומפאס, הונדה CRV, טויוטה ראב 4, יונדאי טוסון, מאזדה CX5, מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן קשקאי, סובארו פורטסר, סובארו XV, פולקסווגן טיגואן, פורד קוגה, פיג'ו 3008, שברולט קפטיבה.
מחיר – החל מ – 137,900 ש"ח ל – 1.6 ל' בנזין ברמת אבזור Urban בהנעה קדמית , ועד 184,900 ₪ ל – 1.6 ל' טורבו בנזין ברמת אבזור Premium עם הנעה כפולה.