יצרנית הרכב השנייה בגודלה בדרום קוריאה. מכרה בשנת 2012 כ – 2.7 מיליון כלי רכב, ושנה לאחר מכן כ – 2.75 מיליון. 32.8% ממניות החברה שייכות ליונדאי. פירוש השם קיה הוא "עולה מאסיה".
קיה, או בשמה המלא "קיה מוטורס" (Kia Motors) נחשבת ליצרנית הרכב הוותיקה בדרום קוריאה. החברה נוסדה בשנת 1944 כיצרנית צינורות פלדה וחלקי אופניים. בשנת 1951 קיה החלה בייצור אופניים שלמות. 6 שנים לאחר מכן קיה ייצרה את האופנוע הראשון מתוצרתה, ב – 1962 החלה בייצור משאיות, ורק בשנת 1974 קיה החלה לייצר מכוניות. בין השנים 1973 ועד 1981, קיה שיווקה את ה"בריזה", שנחשבה למכונית הדרום קוריאנית, שהתחרתה ביונדאי פוני. בשנים הללו קיה עשתה כמה שיתופי פעולה, בין היתר עם פיג'ו ופיאט. ב – 1981, בעקבות הפיכה צבאית במדינה, קיה נאלצה להפסיק את ייצור המכוניות ולהתמקד במשאיות קלות.
לאחר שבשנת 1986 יוצרו רק 26 מכוניות, שנה לאחר מכן קיה חזרה לייצור המוני, וב – 1987 כבר יצאו משערי המפעל כ – 95,000 מכוניות. בשנה זו החלו שיתופי פעולה פוריים עם יצרניות רכב אחרות ברחבי העולם, בין היתר עם פורד ומאזדה, שהביאו יחדיו לעולם את הקיה פרייד שהייתה מבוססת על מאזדה 121, ונמכרה בצפון אמריקה כ"פורד פסטיבה" ואילו באוסטרליה כ"פורד אספייר".
בשנת 1992 קיה החלה לפעול בארה"ב באמצעות 4 סוכנויות. בתחילה נמכרה הקיה ספיה בלבד, אך במהרה הצטרפה אליה גם קיה ספורטז', רכב הפנאי-שטח החדש של קיה שהצליח להשיג הישגים נאים בראליים…
י העולם. ב – 1995 היו כבר 100 סוכנויות ברחבי המדינה שמכרו יחדיו כ – 24,740 מכוניות. אולם בשנת 1997, בעקבות המשבר הפיננסי שהתחולל באסיה באותם השנים, קיה הכריזה על פשיטת רגל ויונדאי היא זו שרכשה 51% ממניות החברה. תחת כנפיה הגדולות של יונדאי, קיה חזרה לרווחיות כבר בשנת 1999.
למרות הגידול המשמעותי במכירות והמעבר לרווחיות, ולמרות שקיה נהנתה מגב כלכלי איתן תחת יונדאי, מכוניות קיה עדיין סבלו מתדמית ירודה, בעיקר בשל הנחיתות הטכנולוגית והעיצוב המשעמם, ביחס ליצרניות היפניות והאירופיות.
בשנת 2005 הוחלט בקיה להתחיל ולהתמקד בשוק האירופאי. הצעד הראשון שעשו הקוריאניים, שהתברר בדיעבד כהשקעה המשתלמת ביותר שעשתה יצרנית רכב אי פעם, הוא "חטיפתו" של פיטר שרייר מידיה של פולקסווגן, והפיכתו למעצב הראשי של מכוניות החברה. שרייר, שאחראי בין היתר לעיצובה הספקטקולרי של האאודי TT, יצר את "אף הנמר", החזית החדשה של מכוניות קיה, ועל הדרך הפך את דגמי החברה מברווזונים מכוערים לברבורים יפי-תואר.
בשנים האחרונות דגמי קיה זוכים להצלחה עולמית כבירה. ההצלחה הזו לא פסחה גם על שוק הרכב הישראלי, ובתוך מס' שנים קטן, קיה הפכה להיות אחת משלושת המותגים הנמכרים בארץ. מדובר בהצלחה כבירה, בטח על רקע העובדה שרק בשנת 2007 עוד מכירותיה של קיה הספיקו להביא אותה למקום ה – 18 בלבד (בשנה זו חברת טלקאר החליפה את סמל"ת כיבואן הרשמי).
קיה מספקת מכונית כמעט לכל קטגוריה, גם ברחבי העולם וגם בארץ. החל מקיה פיקנטו (עירונית), קיה סיד (סופר מיני), קיה פורטה (משפחתית), קיה אופטימה (מנהלים), קיה קארנס (מיניואן), וקיה ספורטז' וקיה סורנטו בקטגוריות רכבי פנאי-שטח.
> ארץ ייצור קיה – דרום קוריאה (מפעלים גם בסלובקיה, סין, ויאטנם וארה"ב).
> יבואנית קיה בארץ – חברת "טלקאר".
> נתוני מכירות לרכבי קיה בישראל:
- שנת 2007 – 2062 (מקום 18)
- שנת 2008 – 3146 (מקום 17).
- שנת 2009 – 3214 (מקום 16).
- שנת 2010 – 9513 (מקום 8).
- שנת 2011 – 15606 (מקום 4).
- שנת 2012 – 19226 (מקום 4)
- שנת 2013 – 20975 (מקום