פיאט פולבק
פיאט פולבק – טנדר איטלקי יומרני / דורון כהן
יצרנית הרכב מאיטליה חידשה וייבאה לארץ לראשונה טנדר עבודה. הפולבק מיוצר על בסיס המיצובישי טריטון , ויש לומר כי גם הופתענו לטובה.
הפולבק הוא טנדר ראשון של פיאט, וכאמור אחיו התאום של המיצובישי טריטון.
השילוב ושיתוף הפעולה בין יצרנים אינו דבר חדש, כך שהמהלך הולך והופך למקובל יותר בתעשית הרכב, מהלכי שיתוף הפעולה מתבצעים במטרה אחת ויחידה – חיסכון בעלויות הייצור תוך רצון משותף לעבות בזול יחסית, סיגמנט חסר בהיצע הדגמים של היצרן
הפולבק, יתמודד בקטגוריית הטנדרים הקומפקטיים בעזרת תג-מחיר אטרקטיבי ואבזור עשיר, אך גם סימן שאלה גדול: האם יוכל לחדור לשוק הישראלי בכלל ולנגוס מעט מהיתרון המוחלט של איסוזו די-מקס?
מראה ונוכחות
הפולבק נראה טוב ומודרני בעיקר הודות לחרטום נאה עם פנסים קדמיים גדולים, סבכה קדמית נטולת ניקל צעקני ופס הפרדה קשתי בין הארגז לתא הנוסעים,
לפולבק חישוקים קלים בצביעה דו-גונית ויחידות תאורה אחוריות מעוצבות.
תא הנוסעים נראה היטב ומשודרג יחסית למקובל בקטגוריה.
יש מעט מדי תאי אחסון, שקע V12 בודד – חסרון בולט בכלי רכב ייעודיים. מושב הנהג נוח ותומך היטב, עם טווח כיוון נדיב למרחק. ההגה מתכוון ומאפשר לקבוע תנוחת נהיגה נוחה. מכסה המנוע גבוה מעט מהמקובל ופוגם בראות לפנים.
מרווח הרגליים מאחור ראוי ונוח, למרות בסיס גלגלים קצר יחסית (300 ס"מ). מושב הספסל גבוה יחסית ופוגם במרווח הראש במקרה של נוסעים גבוהים.
ארגז המטען קטן יחסית במידותיו (אורך-רוחב 147-152 ס"מ) וסף ההטענה הגבוה מקשה על העמסה.
הפולבק המוצע בגרסת הבסיס כוללת מסך מגע מקורי בגודל "6.1 עם מצלמת נסיעה לאחור, בלוטות', שליטה מההגה ו-USB, בקרת שיוט, חיישני גשם ותאורה, וחישוקי "16 קלים. אבזור הבטיחות כולל 7 כריות אוויר והתראה על סטייה מנתיב,
גרסת ה"פרימיום" הבכירה, מוסיף מערכת מולטימדיה בגודל "7 בהתקנה מקומית עם תוכנת WAZE מובנית, ריפודי עור, מושב נהג מתכוון חשמלית, חימום למושבים הקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, מנופי העברת הילוכים מאחורי ההגה, מראות מתקפלות חשמלית, שמשות אחוריות כהות, חישוקי "17 קלים ונעילת דיפרנציאל אחורית.
מנוע וביצועים
פיאט פולבק משווק בישראל רק עם יחידת ההנעה החזקה בהיצע – טורבו-דיזל בנפח 2.4 ליטר עם 181 כ"ס ותיבת 5 הילוכים אוטומטית.
המנוע, הוא החזק ביותר בקטגוריה (במקביל לטריטון) ומספק ביצועים טובים למדי.
שיא המומנט, 43.8 קג"מ, מושג רק ב-2,500 סל"ד – גבוה יחסית למנועים מסוג זה ויחד עם זאת, מקשה על ההאצה.
המיתלים נוקשים נעט, אך מספקים נוחות טובה בהתחשב בכיולם המוצק מאחור לצורך נשיאת מטען אפשרית. יחד עם מערכת הגה טובה, התנהגות כביש סבירה בהחלט מציד הפולבק איכות מפתיעה לטובה. מערכת הנעה מסוג "סופר-סלקט" מאפשרת בחירה בין הנעה אחורית בכביש יבש לצורך חסכון בדלק, או כפולה-קבועה עם דיפרנציאל מרכזי לכביש רטוב או מושלג, המונעת אובדן אחיזה בתנאי כביש בעייתיים.
מה קורה בשטח?
הפולבק עושה שימוש בשלדת סולם קשיחה, ומציג בד"ג יכולת שטח בסיסית טובה משמעותית מרכבי פנאי רכים. הסרן החי מאחור מעניק מהלך מתלה נדיב ומערכת הנעה מאסיבית עם הילוך כוח קצר מוסיפים על כך. מרווח הגחון הנמוך (20.5 ס"מ) יחסית, מהווה אבן נגף בהתנהגות הפולבק בשטח.
לסכום
קטגוריית הטנדרים הקטנים הצטמצמה בעשור האחרון בעקבות ביטול הטבות המס, ואיבדה לקוחות פרטיים רבים לטובת הטנדרים האמריקאים הגדולים (שברולט סילברדו, פורד F350 ודודג' ראם) המשווקים במחיר דומה – אך מציעים לא רק תא נוסעים גדול ונוחות משופרת, אלא גם יכולת העמסה וגרירה טובות יותר באופן משמעותי. אבל בכל זאת קיימת אוכלוסיה הבוחרת בטנדר קומפקטי, בעיקר גופים מוסדיים או מי שהטנדרים האמריקאים הגדולים…..גדולים למידותיו.
טוב: בביצועים, בהתנהגות, ובתמורה למחיר
סביר: יכולת שטח, נוחות
טעון שיפור: שימושיות
מתחרים: איסוזו דימקס, טויוטה היילקס, מיצובישי טריטון
מחירים: 230 אלף שקל ולדגם הפרימיום 242 אלף שקל.