סוזוקי קרוסאובר
כללי – סוזוקי קרוסאובר נחשב בעולם כדור השני של סוזוקי SX4. ברם, בעוד היצרן משווק בעולם את סוזוקי קרוסאובר כרכב פנאי, ב"מכשירי תנועה", יבואן סוזוקי, מתייחסים לקרוסאובר כמשפחתית קומקפטית. בעולם היא נקראת סוזוקי SX4 , אך מקבלת בנוסף האות ה – S, בכדי להבדיל בינה לבין אחותה הקטנה והמוכרת, אך היבואן הלך על צעד שיווקי (לדעתנו חכם), ונתן לה את השם "קרוסאובר", ע"ש קטגוריה שלמה, ובכך הבדיל אותה לגמרי מה – SX4. מכל מקום, סוזוקי קרוסאובר הוצג לראשונה בעולם בתערוכה הבינלאומית בפריס בנובמבר 2012, כמכונית קונספט שענתה לשם "סוזוקי S קרוס. דווקא בתחילה היפנים לא ייעדו אותה כדור השני ל – SX4, אך בהמשך הם נמלכו בדעתם. מכל מקום, מדובר במכונית המצליחה ביותר בקטגוריה שלה בארץ, ללא מתחרות אמיתיות, ובטבלת המכירות היא השאירה מאחור את רנו קפצ'ור, שברולט טראקס, פיג'ו 2008 ועוד חברות לסגמנט, וזה הודות לכמה פרמטרים שחברו להם יחדיו, בין היתר בזכות המרחב, המראה הגבוה (לאו דווקא ההרמוני), תא המטען הגדול ביחס למתחרות, מחיר אטרקטיבי וכמובן השם סוזוקי שנהנה בארץ ממוניטין טוב.
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – בניגוד לעולם, שבה סוזוקי קרוסאובר נמכרת גם בגרסה מנוע בודדת טורבו דיזל, בארץ היא נמכרת עם גרסת מנוע בנזין 1.6 ל' בלבד, שיודע להפיק 119 כ"ס ו – 15.9 קג"מ. מדובר במנוע כמעט זהה לזה של הסוזוקי SX4, אך שעבר מסכת עידונים והתאמות לדור החדש. למנוע משודכת תיבת הילוכים רציפה עם 7 יחסי העברה (אפשרות לשליטה מההגה על העברת ההילוכים). התוצאה טובה ובוגרת סה"כ. בניגוד למנועי 1.6 יפנים קודמים, לא תורגש התפרצות כוח בתחילת הנסיעה, אלא תגובות מדודות ללא עצלות מצד המנוע ותיבת ההילוכים. קצב הנסיעה של סוזוקי קרוסאובר טוב, העברת ההילוכים חלקה, ואם לא תמחצו את דוושת הגז לרצפה, תיהנו גם משקט ונועם בתא הנוסעים. נתוני היצרן מדברים על תאוצה של 12.4 שנ' מ – 0 ל – 100 קמ"ש, אך ההרגשה בנסיעה היא מהירה יותר.
צריכת דלק סוזוקי קרוסאובר – עפ"י נתוני היצרן, צריכת הדלק הממוצעת עומדת על 18.1 ק"מ/ל'. בחיים האמיתיים צריכת הדלק הממוצעת עומדת על 14.5-15.5 ק"מ/ל'. נתון בהחלט מרשים.
עיצוב – לא מדובר בחתיך עולמי, לא מדובר במכונה שתסובב את ראשכם, אבל סוזוקי קרוסאובר מספק עיצוב עם נוכחות. אז ככה, החלק האחורי נאה מאוד והועתק כמעט אחד לאחד מהדור הקודם של ניסאן קשקאי. הפרופיל גם הוא מזכיר במשהו את הקשקאי, אך החלק הקדמי משתפל מעט מטה והורס במקצת את ההרמוניה העיצובית. למרות זאת, החזית המוזרה מעט, משדרת אגרסיביות עם טומבון שחור וגדול וגריל מובלט. בקיצור, בסעיף היופי סוזוקי קרוסאובר נופל במעט מחלק ממתחריו, אך לא מפסיד בנוק-אאוט.
בטיחות – סוזוקי קרוסאובר מצויידת ב – 7 כריות אוויר, מנגנון לניטור לחץ אוויר בצמיגים ובמערכות סיוע לבלימה. במבחני הריסוק של EuroNCAP הקרוסאובר מצטיין עם 5 כוכבי בטיחות, עם ציון של 92% בשמירה על מבוגרים, 80% בשמירה על ילדים ו – 81% במבחן עזרי בטיחות אקטיביים. סה"כ היא מקבלת ציונים גבוהים.
תא נוסעים ומטען, נוחות ואבזור – מה גדולה הייתה הפתעתי כאשר נכנסתי לתא הנוסעים של הקרוסאובר לראשונה. בתחושה הראשונית הוא נעדר "יפניות", או במילים אחרות, הייתה תחושה של תא נוסעים איכותי, קצת אירופאי, קצת פולקסווגני. אולי זה בא לידי ביטוי באיכות החומרים, אולי באיכות ההרכבה, אולי בקלות למצוא את עצמך מהר בתא נוסעים חדש, אולי בסולידיות ובחוסר התחכום וההתחכמות, אולי במרווח הפנימי ביחס למתחריו, אולי בשדה הראייה המצוין. קשה לשים את היד על משהו ספציפי, אבל הסוזוקי קרוסאובר באופן כללי הוא שלם שגדול מסך חלקיו. עם נפח של 430 ל', ומגש נוסף שאפשר להסיר אותו להעמקת נפח התא, תא המטען של הסוזוקי קרוסאובר מכה "שוק על ירך" את אלו של המתחרות. אופל מוקה לדוגמא עם 356 ל', פיג'ו 2008 עם 350 ל', ורק רנו קפצ'ור מתהדר עם תא מטען גדול יותר. הקרוסאובר מגיעה בשתי רמות אבזור. הבסיסית (רק בדגם הידני) מקבלת את האותיות GLS, ובאמתחתה תמצאו מערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה, מזגן רגיל, וזהו בערך. רמת האבזור הבכירה מקבלת מכונה GLX ובה תקבלו בנוסף גם בקרת אקלים, חיבורי אודיו USB ו – AUX, חישוקים קלים, פנסי ערפל קדמיים, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת גלישה במדרון, משענת יד, העברת הילוכים מההגה ומסילות גג. לאכזבתנו לא היה כסטנדרט ברמת אבזור זו, מסך מולטמדיה ודיבורית בלוטות, ולשם כך עליך להוסיף סכום לא מבוטל ולבצע התקנה נוספת.
נוחות והתנהגות נסיעה – כיול המתלים בסוזוקי קרוסאובר נמצא על הצד הקשה יותר. זה מספק התנהגות כביש מפתיעה בכל הקשור לנסיעה מהירה בקו ישר ובפיתולים, גם ביחס לכל מחרותיה. לעומת זאת, בנסיעה עירונית המתלים מתקשים לבודד את הנוסעים מפגעי הכביש, והסוזוקי קרוסאובר נוטה לקפץ. תחושת ההיגוי טובה מאוד ומספרת את הסיפור האמיתי שהולך מתחת לגלגלים. בעידן הזה של הגאים מתוגברים חשמלית, נדיר למצוא בגה שמתקשר כ"כ טוב ברמת המחירים הזו ובסגמנט הזה, ועל כך מגיע שאפו למהנדסי סוזוקי. לגבי נסיעה בשטח – סוזוקי קרוסאובר מציע מרווח גחון של 17 ס"מ, לא מאוד גבוה, אך מספיק לנהיגת שבילים מהירה. גרסת ה – 4X4 נשארת במרווח גחון זהה ולא באמת מספקת יכולת שטח.
רכבים מתחרים – אופל מוקה, דאצ'יה דאסטר, ניסאן ג'וק, סובארו XV, סיטרואן קקטוס, פיאט X500, פיג'ו 2008, רנו קפצ'ור, שברולט טרקאס.
מחיר – החל מ – 99,990 ש"ח לדגם 1.6 ל' ידני רמת גימור GLS, ועד 139,990 לדגם 1.6 ל' טורבו בנזין 4X4 ברמת אבזור GLX.