יצרן כלי רכב הרביעי בגודלו ביפן והתשיעי בעולם (נכון לשנת 2012). סוזוקי מתמחה במכוניות פרטיות קטנות (השנייה בגודלה ביפן בקטגוריה זו), רכבי פנאי-שטח, אופנועים, טרקטורונים, מנועי סירות ועוד. החברה מעסיקה כ – 45,000 איש ב – 45 מפעלים, ב – 23 ארצות ברחבי העולם, וכלי הרכב שלה משווקים ב – 192 מדינות.
החברה הוקמה בשנת 1909 כחברה קטנה למכונות אריגה, ע"י "מיצ'יו סוזוקי". 30 שנותיה הראשונות התמקדו בייצור מכונות אריגה, והיא הפכה לחברה מובילה ביפן בתחום זה, שמאחוריה מעל 120 פטנטים הרשומים על שמה בתחום זה.
למרות ההצלחה הגדולה במכונות האריגה, סוזוקי רצה להכניס גיוון מוצרים לחברה שבבעלותו, והוא החל לחפש תחומים אחרים לפיתוח, וכך הגיע הרעיון להתחיל ולהשקיע בפיתוח כלי רכב קטן. וכך, בתום שנתיים של פיתוח, בשנת 1939 הציג סוזוקי את המכונית הקטנה הראשונה מתוצרתו, שהייתה מצויידת במנוע בנפח 800 סמ"ק שסיפק כ – 13 כ"ס.
בתחילת מלה"ע השנייה תכניות החברה לפיתוח כלי רכב חדשים נעצרו, בשל העובדה שהממשלה היפנית הודיעה על מכוניות פרטיות כמוצר לא חיוני עצרו. וכך סוזוקי חזרה לעסוק במכונות אריגה, דבר שהשתלם לה רבות בתום המלחמה, כאשר ארה"ב אישרה ייבוא של כותנה ליפן. אך האושר לא נמשך זמן רב, היות וב – 1951 שוק הכותנה העולמי התמוטט.
וכך בלית ברירה, סוזוקי חזרה לעולם המוטורי, שדווקא בו, גדל הביקוש בצורה משמעותית לכלי רכב פרטיים בתום המלחמה. בשנת 1952 סוזוקי הציגה את הטוסטוס הראשון…
רתה, שהיה ייצור כלאיים בין אופניים לאופנוע, ויכול היה לנוע באמצעות פדלים ובעזרת מנוע בנפח 36 סמ"ק שסיפק כ – 1 כ"ס. הממשלה היפנית התלהבה מהרעיון המהפכני, והחליטה לתת מענק מחקר לחברה, וכך נוסדה חטיבת האופנועים בסוזוקי.
לצד ההצלחה הגדולה של חטיבת האופנועים בשנים הראשונות, החלה סוזוקי לפתח את חטיבת המכוניות. הדגם הראשון היה סוזוקי סוזולייט, שהוצג בשנת 1955.
בתחילת שנות ה – 60 חטיבת המכוניות נפרדה ממפעל מכונות האריגה, והחלה בדרך עצמאית חדשה. הצלחותיה של חטיבת האופנועים על מסלולי המירוצים תרמו באותם השנים להאדרת המותג סוזוקי, אך האפילו על ההצלחה המועטה יחסית של חטיבת המכוניות, שהתבססה בשנים הללו בעיקר שיווק רכבי 4X4 ורכבי מסחריים קטנים.
השינוי בחטיבת המכוניות הגיע בשנת 1981, שג'נרל מוטורס (GM) ואיסוזו מוטורס, הודיעו על חתימת הסכם לשיתוף פעולה עם סוזוקי לייצור מכונית קטנה. במסגרת ההסכם GM רכשה כ – 5% ממניות סוזוקי.
כבר באותה שנה הוצג סוזוקי סמוראי האגדי – רכב 4X4 קשוח וקטן מימדים בעל מנוע בנפח 1000 סמ"ק. שנה לא הוצג הדור השני של סוזוקי אלטו (שהגיע אלינו 30 שנה לאחר מכן). ב – 1983 הוצגה לעולם הסוזוקי סוויפט, הסופר מיני המפורסמת של החברה שזוכה עד יום להצלחה כבירה.
שבשנת 1988 הוצג לראשונה הסוזוקי ויטארה, רכב פנאי-שטח קומפקטי חדש, שבמובנים מסוימים נחשב לאבי הקטגוריה בעולם.
שנות ה – 90 שהציגו לעולם את הסוזוקי ליאנה וסוזוקי בלאנו, ואף בתחילת שנות ה – 2000 עם הצגת סוזוקי איגניס, המשיכו את המגמה שהותוותה בשנות ה – 80, שכללה ייצור מכוניות קטנות ואמינות, אך חסרות מעוף ואף ספרטניות במעט.
השינוי בא עם הדור השני של סוזוקי סוויפט שהוצגה לראשונה ב – 2004 ברחבי העולם, וקצרה הצלחה רבה באירופה, עם היבחרה לרכב השנה בעולם לשנת 2006.
גם בישראל סוזוקי המשיכה להצליח עם מגוון חדש של דגמים, בנוסף לסוויפט, כגון סוזוקי אלטו וסוזוקי ספלאש הקטנות, סוזוקי SX4 וגרסת ההאצ'בק בקטגוריית משפחתיות, וכמובן סוזוקי ויטארה בקטגוריית פנאי-שטח קומפקטי. לאחרונה הצטרף שחקן חדש שעונה לשם סוזוקי SX4 קרוסאובר, בעל מראה ג'יפוני ומרחב משפחתי. בתוך זמן קצר סוזוקי קרוסאובר זכה להצלחה רבה, והשאיר מאחוריו בטבלת המכירות את כל מתחריו, דוגמת רנו קפצ'ור, פיג'ו 2008, שברולט טראקס ועוד.
למרות ההצלחה הגדולה של סוזוקי בקטגוריות מסויימות, היא עדיין נתפסת כחברה נישה שמתמחה בקטגוריות מסויימות, לצד העובדה שבקטגוריות אחרות היא אינה קיימת. הרושם המתקבל הוא שאם סוזוקי הייתה מרחיבה את מגוון הדגמים, היא הייתה אחת מ – 5 יצרניות הרכב הגדולות בעולם.
> ארץ ייצור סוזוקי – יפן.
> יבואנית סוזוקי בארץ – "מכשירי תנועה".
> נתוני מכירות לרכבי סוזוקי בישראל:
- שנת 2007 – 7977 (מקום 10)
- שנת 2008 – 8076 (מקום 9).
- שנת 2009 – 6277 (מקום 9).
- שנת 2010 – 12218 (מקום 4).
- שנת 2011 – 12155 (מקום 6).
- שנת 2012 – 9540 (מקום 9)
- שנת 2013 – 10988 (מקום