מאזדה 6
כללי – הדור השלישי של מאזדה 6 (ידועה כמאזדה אתנזה בסין וביפן), מכונית המנהלים היפנית, הוצג לראשונה בתערוכה הבינלאומית של מוסקבה באוגוסט 2012. היא נמכרת בשתי תצורות בלבד – סדאן וסטיישן. אלינו הגיעה מאזדה 6 במהלך 2013, והייתה צריכה להיכנס לנעליים המאוד גדולות של אחיותיה הקודמות, שכל אחת בזמנה הייתה מלכת הקטגוריה. לטעמנו, היא נכנסה בצורה מצויינת לנעליים הגדולות של אחיותיה, ואף עלתה עליהן.זה מתחיל במידות, שצמחו בצורה משמעותית (אגב, ביחס הפוך למשקל שפחת), זה ממשיך במרווח הפנימי המצויין, וכמובן בעיצוב המדהים לטעמנו, שמזכיר במשהו את המאזדה קסדוס 9 (מכונית סאלון מהעבר של מאזדה). רק חבל שמנוע ה – 2.0 ל' נותר כמעט ללא שינוי.
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – מאזדה 6 משווקת בארץ בשתי גרסאות מנוע – הבסיסית והנפוצה מגיעה בנפח 2.0 ל' בנזין. מדובר במנוע שמבחינת ההספק והמומנטום, די זהה למנוע שבדור הקודם, אך הדור החדש מציג שיפור משמעותי בצריכת הדלק. מבחינת הביצועים על הכביש, אין הבדל גדול מהדור היוצא, כך שהמנוע החדש מאיץ את היפנית ב- 10.5 שנ' (עייפות) מ – 0 ל – 100 קמ"ש, מהיר ב – 0.3 שנ' מהדור היוצא. השילוב של מנוע זה עם תיבת ההילוכים האוטומטית הקלאסית (לא רציפה ולא רובוטית) בעל 6 יחסי העברה, יוצר תאוצות לא חזרות מספיק, ובטח נחותות מחברותיה לקטגוריה שמצויידות במנועי טורבו. דווקא בגרסת המנוע החזקה, חל שיפור הרבה יותר משמעותי. אמנם שניהם נותרו עם נפח מנוע זהה של 2.5 ל' במנוע בנזין אטמוספירי רגיל, אך בעוד שהמנוע בדור הקודם הפיק 170 כ"ס (23 קג"מ) וגמע את המאוץ מ – 0 ל – 100 קמ"ש ב- 9.9 שנ' ארוכות, המנוע החדש מפיק 188 כ"ס (25.5 קג"מ) ומאיץ ב – 8.2 שנ' מ – 0 ל – 100 קמ"ש. גם במקרה זה, מאזדה נותרת מאחור קצת מול מתחרות מוגדשות, אך לזכותה ייאמר שמשקל הרכב הקליל (1360 ק"ג בלבד), מבטל את יתרון המנועים המוגדים של המתחרות, והתוצר הוא מכונית זריזה בעלת תאוצות מכובדות.
צריכת דלק מאזדה 6 – הדור השלישי של מאזדה 6 מציג שדרוג עצום בצריכת הדלק, בשתי גרסאות המנוע. גרסת מנוע ה – 2.0 ל' צורכת כ – 16.9 ק"ל/ל' בממוצע, עפ"י נתוני יצרן, וזאת לעומת 12.5 ק"מ/ל' בדור הקודם. בחיים האמיתיים מנוע זה יצרוך בערך 14-15 ק"מ/ל'. מרשים! גם בגרסת המנוע החזקה נרשם שיפור משמעותי בצריכת הדלק. בעוד שבדור הקודם, צריכת הדלק, עפ"י נתוני יצרן עמדה על 11.9 ק"מ/ל', הדור השלישי של מאזדה 6, מצהיר על 15.6 ק"מ/ל', שבתרגום לצריכה אמיתית, מדובר ב – 13 ק"מ/ל', להזכירכם, ממנוע 2.5 ל' בנזין. תוצאה מצויינת ביחס לקטגוריה.
עיצוב – נפתח בשורה התחתונה, לטעמנו, מאזדה 6 היא המכונית היפה בקטגוריה שלה. המידות הגדולות נותנות את התחושה כאילו מדובר במכונית מקטגוריות גבוהות ויוקרתיות יותר, החזית גדולה ואגרסיבית, החלק האחורי שרירי וטפוח, והכל מתחבר למראה מרשים מאוד שמזוויות מסויימות מזכיר דגמי יגואר.
בטיחות – מבחני הריסוק של ה – EuroNcap מעניקים למאזדה 6 חמישה כוכבי בטיחות. היא משיגה 92% בהגנה על מבוגרים ו – 77% על ילדים. היא קיבלה ציון בינוני במבחן עזרי בטיחות אקטיביים. מעבר לכך, היא מצויידת במערכת בלימה אוטומטית, בחיישני לחץ אוויר ומנגנוני עזרי בלימה, וכן ב – 6 כריות אוויר (ניתן היה לצפות לכרית שביעית).
תא נוסעים, תא מטען ואבזור – כאמור, מאזדה 6 צמחה בכל המימדים, דבר שתרם גם להגדלת תא הנוסעים בצורה משמעותית. מרווח הפנים נהדר, הרבה יותר מרוב חברותיה לקטגוריה. הספסל האחורי יכיל 3 מבוגרים בקלות עם מרווח מספק לרגליים. דווקא במימד הגובה צצה בעיה, כאשר אנשים גבוהים לא ירגישו בנוח, אולי זה תוצר של הצדודית הנמוכה. מעבר לכך, איכות החומרים בתא הנוסעים טובה מאוד, אם כי הצבע קצת קודר. לצד לוח מחוונים עם צג דיגיטלי, בדומה לגרמניות היוקרתיות, ישנו גם מסך לד שניתן ממנו לשלוח על פונקציות רבות בתא הנוסעים. אכזבה נרשמת בתא המטען, שמציג נפח של 438 ל' בלבד, ורצפה רדודה מאוד. מבחינת האבזור, מאזדה 6 מציעה 3 רמות אבזור – Luxury, שנמכרת בגרסת 2.0 ל' וגרסת 2.5 ל', ורמות אבזור Premium ו – Premium Plus, שנמכרות רק בגרסת ה – 2.5 ל'. כבר ברמת האבזור הבסיסית, מאזדה 6 מציעה את רוב הקומפוננטים שהיינו מצפים למצוא בקטגוריה (בין היתר מערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה, דיבורית בלוטות', מסך מולטימדיה, מצלמת רוורס מערכת בלימה אוטומטית, מערכת "עצור וסע" ועוד. ברמת אבזור Plus Premium, האבזור נשפך כיד הדימיון, החל מחלון שמש בגג, פנסי קסנון, ריפוד עור, מערכת התראה על "שטח מת" ועוד.
נוחות והתנהגות נסיעה – מאזדה 6 אופיינה עד כה ביכולת דינמית טובה. הדור השלישי מותיר את היכולת הזו, אך מוסיף מימד של נוחות נסיעה גם במהירויות מנהלתיות. התנהגות הנסיעה השתפרה, בין היתר הודות לדיאטה החמורה שמהנדסי מאזדה העבירו את ה – 6. היא מעבירה משקל מצד לצד בקלילות של מכונית משפחתית, ויודעת להישאר בנתיב הנסיעה ללא דרמות מיוחדות, וזאת גם במחיר של הגה שלא כ"כ מתקשר.
רכבים מתחרים – אופל אינסיגניה, הונדה אקורד, טויוטה אוונסיס, יונדאי i40, ניסאן אלטימה, סובארו B4, סיטרואן C5, סקודה סופרב, פולקסווגן פאסאט, פורד מונדיאו, קיה אופטימה, רנו לאטיטוד, שברולט מאליבו.
מחיר – החל מ – 167,500 ש"ח לדגם 2.0 ל' ברמת אבזור Luxury, ועד ועד 196,500 ש"ח ל – 2.5 ל' אוטומט Plus Premium.