יונדאי סונטה
יונדאי סונטה – בולטת תודות לממדים נדיבים / דורון כהן
הסונטה היא הגרסה האמריקאית של ה-i40 ואחת מהגדולות בקבוצתה בכלל.
יבואני הרכב, קבוצת כלמוביל מציבה לה כיעד את מכוניות המנהלים עם יונדאי סונטה היברידית חדשה. המנוע אגרסיבי, האווירה יוקרתית, החיסכון בדלק מרשים ונוחות הנסיעה האמריקאית מציבים אותה כאטרקטיבית ותחרותית בקטגוריה.
הגרסה שמשווקת בארץ מיוצרת בקוריאה על פי תקינה אמריקנית. יונדאי סונטה הושקה בישראל באוקטובר 2015. גם הסונטה הגיעה לארץ ושווקה כשהיא מצוידת רק ביחידת הנעה היברידית. מערכת ההנעה ההיברידית כוללת מנוע בנזין 2.0 ליטר סטנדרטי, המסתייע בסוללה קטנה יחסית בנפחה – אך העובדה שמדובר בסוללת ליתיום אמורה לכפר על חסרון הנפח למול סוללות הניקל המקובלות. תיבת ההילוכים היא אוטומטית – עם 6 הילוכים – שונה מהמקובל ברכבים היברידיים, בהם מקובל להשתמש במפצל- כוח.
יש לשים דגש – הסונטה היא המכונית הראשונה של יונדאי בישראל המציעה אחריות מקיפה של 5 שנים, כאשר על המערכת ההיברידית ניתנת אחריות למשך 7 שנים (או 150,000 ק"מ).
עיצוב ונוכחות
הנדסת אנוש תכליתית. נוחות הפעלה של מתגים ואביזרים לא תערים קשיים על כל נהג. אזור הקונסולה נשלט על ידי צג מגע מצוין, שהמשכו מתוחם על ידי מסגרת לוח המחוונים במעין הפרדה קומתית אפרפרה בין החלק העליון לתחתון. הפרדה זו, מודגשת גם בפערים באיכויות הייצור – שהן בסך הכול ברמה גבוהה. קשה להבחין בנקודות תורפה בגימור הפנימי, אך צריך לקחת בחשבון שזו עדיין לא אותה חבילת אבזור הקיימת בדגמים מקבילים של החברות האירופאיות.
ליונדאי סונטה היברידית עיצוב סולידי למדי, אך. יש לציין כי ישנם הבדלים בולטים בין גרסת הכניסה לזו המאובזרת.
הסונטה היא גם מכונית ידידותית למדיי עבור היושבים מאחור. השילדה נתמכת על בסיס גלגלים של 2.8 מ', הרוחב הוא 1.86 מ' וגובה התקרה 1.47 מ'. המרווחים שופעים ומאפשרים לשלושה מבוגרים הישובים מאחור תמיכה ראויה וטובה לגוף.
גג-השמש הפנורמי מכניס הרבה אור טבעי שהולם את החיבור בין גווני המושבים למשטחי הדיפון, ולדיפוני דמוי העץ בדלתות ולאורך הקונסולה.
נעים ונוח להיכנס לסונטה: חימום המושבים וההגה, מושבי העור הרכים וכאמור המרווח בכללותו נוחים ומזמינים.
מערכת המולטימדיה בסונטה טובה. הכפתורים הפיזיים, בעיקר כפתור הווליום, אבל גם האחרים, גדולים יותר ומקלים מאוד על השימוש. גם הכפתורים על מסך המגע גדולים ומאוד אינטואיטיביים לשימוש בנהיגה.
תא נוסעים ומטען
כמו העיצוב החיצוני, כך גם עיצוב סביבת הנהג סולידי למראה ומאוד אמריקאי. איכות החומרים לא ברמה אירופאית, אולם איכות המרכיבים טובה למדי.
תאי האחסון בסונטה רבים. היצע התאים בסונטה עשיר ומגוון.
לסונטה יש בגאז' בנפח של 440 ליטר – מכובד למדי… אבל לא כמו של המתחרות.
נוחות והתנהגות
נוחות הנסיעה ובידוד הרעשים – טובים למדי. התנהגות הכביש, בנהיגה מאומצת ובקרבה למגבלות, ההתנהגות של הסונטה אינה צפויה. הגרסה המאובזרת מצוידת בשלל עזרי בטיחות אקטיביים.
זה לא סוד שהסונטה היא מכונית אמריקאית, ובארה"ב אוהבים אותן רכות. מערכת המתלים הרכה של היונדאי מצליחה לספוג מצוין שיבושים מכל הסוגים, ולהפוך את השיטוט באזורי תעשיה מצולקים או סתם בשכונות מרובות פסי האטה, לחוויה הרבה יותר נעימה. רק על פסי האטה באמת גדולים, במהירות קצת יותר גבוהה מהרגיל, מורגשת לעיתים חבטה. לטעמנו, מדובר באחת המכוניות הנוחות שאפשר למצוא בתקציב הזה.
כמו שמקובל במכוניות יוקרה, ובעיקר בדגמים המיועדים לשוק האמריקאי, גם יונדאי סונטה מכינה "קבלת פנים" לנהג.
זה מתחיל עם ההתקרבות לרכב, אז נדלקות נורות לד קטנות מאחורי ידיות הדלתות – עניין שעוזר למצוא על הדלת את הכפתור שפותח אותה, גם בחניות חשוכות. וזה ממשיך עם מושב שמתרחק לאחור לפני היציאה מהרכב ומאפשר יציאה וכניסה קלה, כאשר בכניסה הבאה לרכב המושב נע בחזרה לאחר ההנעה.
ביצועים וצריכת דלק
ניתן לומר בוודאות: הסונטה מרשימה עם ביצועים עדיפים משמעותית על אלו של מתחרותיה הישירות. לחיצה על הדוושה מזמינה עוצמה – ובאופן מפתיע, צריכת הדלק כמעט ולא נפגעת בתנאי נהיגה כאלו.
המנוע חזק, אך התיבה איטית במקצת. בנהיגה יום-יומית הסוללה מחזיקה מעמד, אולם בנסיעה ממושכת ומאומצת הסוללה מתרוקנת ואז מורגשת ירידה משמעותית בכוח. צריכת הדלק המשולבת עומדת על 13.2 ק"מ לליטר – נתון די דומה למקובל בקטגוריה.
מנוע הכלאיים של הסונטה שקט וחלק. בהיבט הטכנולוגי, מערכת היברידית תקנית מבוססת על מנוע בנזין או דיזל, סוללות ומנוע חשמלי – סידור די קונבציונלי. ב-2015, כיווצו יונדאי את נפח מנוע הבנזין של הדגם הקודם מ-2.4 ל' ל-2.0 ל' כדי לחסוך בזיהום ומשקל, תגברו עם הזרקת דלק, התקינו מנוע חשמלי חזק יותר ב-4 כ"ס, והגדילו את קיבולת סוללות הליתיום יון שתחובות ברצפה של תא המטען.
התפוקה המרבית של המערכת עומדת על 193 כ"ס, העוצמה זורמת מהמנוע החשמלי והסוללות, שמוסיפים מומנט זמין מאפס סל"ד והכול מחובר לתיבת הילוכים אוטומטית 6 מהירויות. הפעולה המשולבת מניבה ביצועים כהלכה ומהווים חלופה ראויה לטורבו: הסונטה אינה קלה על גלגליה עם 1.7 טון בקירוב, אבל היא מאיצה את הנוסעים ל-100 קמ"ש ב-9 ש' (מבחן), וההעפלה מ-80 ל-120 קמ"ש אורכת רק 5.5 ש' במדידות שלנו.
תמורה למחיר
הסונטה מעניקה תמורה ראויה מאד למחיר. בגרסת הבסיס מדובר במשפחתית הגדולה ההיברידית הזולה ביותר – והזולה מכולן בכלל. רמת הגימור הגבוהה מציעה מפרט אבזור חריג ביחס למחיר וביחס לסגמנט.
לשוחרי יוקרה, מרחב ואווירה אמריקנית – יונדאי סונטה היברידית היא שותפה ראויה מאד.
הסונטה משרה נינוחות, בטחון, נוחות הנסיעה עומדת לזכותה, ובחזיתה מערכת הנעה היברידית שמסוגלת לשלב בין ביצועים נמרצים לחסכון בדלק. לכך, כאמור יש להוסיף גם את חבילת האחריות המורחבת: 5 שנים, ו-7 שנות אחריות על הסוללה והמערכת ההיברידית.
תג המחיר , 143,990 ש"ח , בגרסת הבסיס שפוי, כך שיש להניח כי מיקומה בקטגוריה תהיה משמעותית מאד לאורך זמן.