דודג' ראם
כללי – דודג' ראם 3500 הוא טנדר אמריקאי גדול או משאית קטנה. תלוי את מי שואלים. הדור הרביעי של דודג' ראם הוצג לראשונה בתערוכת הרכב הבינלאומית בדטרויט בשנת 2008. הוא החל להימכר באמריקה הצפונית כמודל 2009, אך לארץ הגיע רק בשלהי 2010 באיחור רב לאחר המתחרים הגדולים – שברולט סילברדו ופורד F350. בשל גודלו (6-6.5 מ' אורכו) , משקלו העצמי (3.5 טון) , ומשקלו הכולל (5.5 טון) , נדרש רישיון ג' בכדי לנהוג על הראם. כך שאם אינך איש אדמה או סוג של קבלן, דודג' ראם אינו בשבילך. אבל אם כן, תיהנה מטנדר מצויין והכרה בהוצאות מע"מ.
מנוע תיבת הילוכים וביצועים – מנוע טורבו דיזל בנפח 6.7 ל' משושה בוכנות מפיק 370 כ"ס (החל משנת 2014) ומומנט עוקר הרים של 110! קג"מ מניע את הבהמה האמריקאית. מנוע הראם, שלעיתים קצת רועש מידי, משודך לתיבה אוטומטית בעלת 6 הילוכים. השילוב של השניים יוצר יחידת הנעה חזקה מאוד (אם כי לא חזקה כמו המתחרים אבל לא נופלת מהם בהרבה). לא נהוג לפרסם נתוני האצה ומהירות מירבית אך סביר להניח שמדובר שהראם תשאיר מאחור הרבה מכוניות ברמזור ומבלי שנרגיש נשייט לנו במהירויות פליליות.
צריכת דלק – גם את נתון צריכת הדלק לא נהוג לפרסם בטנדרים כ"כ גדולים. את האמת זה לא כ"כ מעניין. אבל אם אנו בכל זאת נדרשים להעריך את צריכת הדלק של דודג' ראם בחיים האמיתיים אנו מהמרים על צריכה ממוצעת של 5-6 ק"מ/ל'. באמריקאית זה זו יותר.
עיצוב – כיאה לטנדר Full-size אמריקאי, חלק מהעניין הוא החזות המאיימת והאגרסיבית. בחזית גריל בגודל סוזוקי אלטו ומתחתיו טמבון כסוף עצום מימדים. הדודג' ראם משווק בארץ בשני מרכבים – קצר (6 מ') וארוך (6.5 מ'). לרושם העצום מתווספים חישוקי פלדה/אלומיניום במידה 265/70R18.
בטיחות – ה – EuroNcap הארגון האירופאי שמבצע מבחני ריסוק לרכבים לא באמת טרח לבדוק את הטנדרים האמריקאים. מעבר לכך, דודג' ראם מצויד ב – 6 כריות אוויר בלם פליטה (Exhaust Brake) ABS ומערכת עזר לבלימה. הראם נטול בקרת יציבות אלקטרונית.
תא נוסעים, תא מטען ואבזור – תא הנוסעים של דודג' ראם עצום בגודלו ויכול להכיל בקלות 6 אנשים מבוגרים. שפע של תאי אחסון ומדפים למיניהם מפוזרים בתא הנוסעים. איכות החומרים בתא הנוסעים לא גבוהה והוא בנוי בעיקר מפלסטיק זול למראה. דווקא איכות ההרכבה טובה ולא תשמעו קרקושים מהפלסטיקים. כאמור בארץ משווקות שתי גרסאות מרכב – האחת קצרה והשניה ארוכה. אורך הארגז בגרסה הקצרה עומד על 2.0 מ' (לא הרבה יותר ארוך בטנדרים יפנים) אם כי נתון הרוחב רחב משמעותית מהם. הגרסה הארוכה מציגה ארגז באורך 2.5 מ' ופה כבר מדובר בארגז רחב ידיים. הראם מציע דגם שנקרא Rambox שכולל ארגז כלים משוכלל בארגז. מבחינת אבזור האם מציע 2 רמות אבזור – SLT (הבסיסית) ו – Laramie (המפוארת). כבר ברמה הבסיסית מוצעת רשימה רחבה של אלמנטים שיעשו את החיים בתוך המכונה לנוחים יותר. בין היתר ניתן למצוא מערכת אודיו הכוללת מסך מגע דיבורית בלוטות', 2 שקעים של 12V, שקע 115V לטעינת מחשב לנייד ועוד. בגרסה המפוארת ניתן למצוא בנוסף 9 רמקולים וסאב וופר חלון שמש ועוד.
נוחות והתנהגות נסיעה – תנוחת הישיבה בראם מרגישה גבוהה, דבר שחיוני ברכב עם מכסה מנוע כ"כ ארוך. דודג' ראם מתמודד עם נסיעה בכביש באופן מכובד והוא ניחן בזריזות ודיוק מסויימים שאינה אופיינים לגודלו. אולי הסיבה טמונה במתלים שמכוילים על הצד הקשיח דבר שעשוי דווקא בשטח להפוך את הנסיעה לקופצנית בשבילים משובשים. הודות להילוך כוח ולהנעה הכפולה הודות ל מרווח הגחון העצום (31.5 ס"מ) עושה רושם שאין מכשול שהדודג' ראם אינו יכול לצלוח. עם זאת צריך לזכור שלא מדובר בג'יפ אלא בבהמה גדולה וחסרת רסן שבשל מימדיה העצומים אינה מצליחה להתמודד עם שטחים טכניים בטח אם ניקח בחשבון גם את זוויות הנטישה לא כ"כ מרשימות.
רכבים מתחרים – פורד F350, שברולט סילברדו.
מחיר – 228,000 ₪ לגרסת 4500 ועד 264 ש"ח לגרסת Laramei עם ארגז מאחור – Rambox. מהמחירים האלה תורידו מע"מ.