אוטולי - חוות דעת לרכב שלך
האתר שמביא לכם חוות דעת על הרכב הבא שלך - כאן תמצאו את כל המידע שחשוב לקניית הרכב הבא שלכם!

טויוטה פריוס

טויוטה פריוס החדשה דור רביעי שנראה אחרת / דורון כהן

טויוטה השיקה את הדור הרביעי של הפריוס. דגם חדש לחלוטין המציע תצרוכת דלק ששופרה באופן דרמטי לעומת הדגם היוצא וכולל נתון יוצא דופן ביפן של 40 ק"מ לליטר בתנאי מעבדה.

הפריוס היא שהתוותה את הטכנולוגיה ההיברידית לטכנולוגיה נפוצה ומוכרת. היא המכונית ההיברידית הנמכרת ביותר.

כאמור, מדובר בדגם חדש לחלוטין – מבוסס על פלטפורמה חדשה, שתשמש בעתיד גם את הדגמים האחרים של היצרן.

הדגם החדש גדול מעט מקודמו. באמצעות הקטנת הסוללה החשמלית והעברתה אל מתחת למושב האחורי – המקום לנוסעים ולמטען גדל באופן ניכר. פריוס החדשה מציעה אורך כולל של 454 ס"מ (6+) ורוחב של 176 ס"מ (1.5+). בסיס הגלגלים נותר ללא שינוי (270 ס"מ) והגובה התכווץ במעט – 147 לעומת 149 בעבר.

מנוע וביצועים

יחידת ההנעה מבוססת בעיקרה על הדור היוצא. אותו מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר שמפיק 98 כ"ס (99 בעבר) ואותו המומנט – 14.5 קג"מ – אך בסל"ד גבוה מבעבר, 3,600 לעומת 2,800 כיום.

המנוע עבר שורה של שינויים שהובילו לשיפור יעילותו לכדי -40%, היעילות הנחשבת לגבוהה ביותר למנוע בעירה פנימית בעולם, על-פי טענת היצרנית. היעילות באה לכדי ביטוי, בכך שהמנוע מנצל טוב יותר את חומר הבעירה לצורך יצירת אנרגיה, ומאבד פחות ממנו בתהליך.

בידוד רעשי המנוע טוב מאד. בידוד רעשי הכביש בינוני. אבל בסך הכל, תא הנוסעים שקט בשיוט על אספלט.

עיצוב ונוכחות

הפריוס החדשה מתכבדת גם במפרטי האבזור. בתחום הבטיחות מוצעים רדאר ומצלמה שינטרו את הנעשה מלפנים, ויהוו בסיס לשורה של מערכות בטיחות: התראת התנגשות חזיתית, התראת פגיעה בהולך רגל, התראת סטייה מנתיב, התראת רכב בשטח מת ואורות אדפטיביים למניעת סינוור. בנוסף הפריוס תציע בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת עזר לחנייה שיודעת לזהות מקום פנוי.

מערכות המולטימדיה מרוכזים על מסך מגע איכותי שמותקן במרכז הקונסולה ומהווה את הרכיב היחיד מסוגו שם . שאר הנתונים והחיוויים מאורגנים בתוך מסך מפוצל רחב מאד וצר שמותקן בצמוד ומתחת לשמשה הקדמית.

תא נוסעים ומטען

תא הנוסעים איכותי ביחס לדגמים הקודמים. מרווח הפנים טוב, למעט מרווח הראש לגבוהים. תא המטען גדל באופן משמעותי.

ההשקעה בעיצוב הפנים ניכרת – סביבת נהג בעלת מראה עתידני, מושקע, עם קימורים ייחודיים שמייצרים תחושת מרחב טובה מאד תוך שימוש בחומרי דיפון איכותיים.

פריוס מוצעת בשתי תצורות של צביעת פנים: אחת עם פלסטיקה שחורה לגמרי שאמורה לייצר אופי ספורטיבי יותר, והאחרת שמשלבת אפור בהיר בחלק העליון ונראית יחידנית.

נוחות והתנהגות

הפריוס היא אחת המכוניות הנוחות ביותר של טויוטה זאת בזכות כיול מתלים מוצלח.

סיכום

המהפיכה האמיתית שמביאה איתה פריוס החדשה נסתרת מן העין, ונמצאת בבסיסה.

פריוס כאמור, מבוססת על אחת הגרסאות של הפלטפורמה החדשה של טויוטה, שעליה ייבנו בעתיד כמחצית מכלי הרכב שהחברה תייצר ברחבי העולם.

בכל הדגמים ההיברידיים הסדרתיים מתקבלת התנהגות כביש מעט פחות חדה מאשר בגרסאות הבנזין, וביצועים מעט פחות זריזים, אבל , תצרוכת הדלק טובה מאד.

149,000 שקלים זה מעט יקר למשפחתית, אבל מחיר המכוניות ההיברידיות מעט יקרות יותר לרכישה, אבל זולות יותר לאורך זמן. התמורה המתקבלת בסה"כ היא העדכנית והטובה ביותר לקטגוריה זו.

NUM3
NUM4

כללי – הדור השלישי של הפריוס, המשפחתית-גדולה ההיברידית של טיוטה, הוצגה לראשונה כבר ב – 2009 ב"תערוכת הרכב הבינלאומית של צפון אמריקה". באותה שנה החלה להימכר ביפן ובארה"ב. אלינו היא הגיעה במהלך 2010. רבות דובר על המכונית שמייצגת יותר מכל את המהפיכה הירוקה והמודעות לסביבה, ויותר מכל היא חרטה על דגלה את החיסכון בצריכת דלק. טויוטה פריוס הפכה להיות מילה נרדפת למכונית היברידית, והיא במשך שנים נחשבת למכונית ההיברידית הנמכרת בעולם. הדור השלישי שידרג את המכונית כמעט בכל אספקט, כפי שתקראו בהמשך.

מנוע תיבת הילוכים וביצועים –  טויוטה פריוס עושה שימוש ביחידת הנעה שמורכבת ממנוע בנזין לצד מנוע חשמלי. מנוע הבנזין, בנפח 1.8 ל', מפיק 99 כ"ס, אליו מצטרף מנוע חשמלי בהספק של 82 כ"ס. ביחד שני המנועים מפיקים 136 כ"ס, ומומנט של 21.1 קג"מ. הביצועים בהתאם, וההיברידית הזו יודעת להאיץ ב – 10.4 שנ' מ – 0 ל – 100 קמ"ש, וב – 6 שניות מ – 80 קמ"ש ל – 120 קמ"ש, מהירות עקיפה. לא רק שמדובר בשדרוג משמעותי ביחס לדור היוצא, אלא היחידת ההנעה הזו יכולה ללמד דבר או שניים גם אצל רכבי מנהלים נוספים.

צריכת דלק – טויוטה פריוס נולדה וחיה בכדי להיות הטובה ביותר בנתון זה. היצרן מצהיר על צריכת דלק פנטסטית של 25.6 ק"מ/ל' בתנאי מעבדה. בפועל, אין בעיה להגיע לצריכת דלק אמיתי של 20 ק"מ/ל' בממוצע, שצריכת הדלק העירונית אף טובה יותר לעיתים מהבינעירונית, בשל היכולת לעשות שימוש במנוע החשמלי בלבד עד מהירות של 40 קמ"ש.

עיצוב – מתחילת דרכה טויוטה פריוס מוצבה מבחינה עיצובית כייצור כלאיים שונה משאר דגמי היצרן. אף פעם לא היה מדובר בעיצוב ששובה את העין, אך הייחוד נותר. כך גם בדור השלישי. אמנם העיצוב כבר לא נראה כ"כ מוזר, ועם הזמן גם המתחרות יישרו קו עם העיצוב המוזר (ראה ערך הונדה אינסייט), אך סביר להניח שגם הדור השלישי לא יזכה בתחרויות עיצוב.

בטיחות – לפני כמה שנים היו טענות כי הסוללות יכולות להתלקח בזמן תאונה לא עלינו. במהלך 2010 תועדו מס' מקרים, בארה"ב בעיקר, של תקלות בדוושת הגז, ואף פורסמו מס' ריקולים בנוגע לבלמים. מעבר לכך, טויוטה פריוס לא נופלת מכל משפחתית אחרת בנושא הבטיחות, עם 7 כריות אוויר, מערכות בטיחות אקטיביות ועוד מנגנוני בלימה למיניהם, היא מקבלת 5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של EuroNcap.

תא נוסעים, תא מטען ואבזור – מרווח הפנים של תא הנוסעים גדול דיו, אך לא ביחס למשפחתית-גדולה. תא הנוסעים חדיר רעש, יותר ממה שציפינו ממכונית ששמה דגש על הירוק והשקט. הנדסת האנוש מצויינת, הקונסולה הצפה ממוקמת למרחק נגיעה מכל דבר, ויש יכולת שליטה נרחבת מההגה כמעט על כל המערכות, בין היתר על בקרת האקלים. בכלל, כמכונית שהחדשנות מובילה אותה, תא הנוסעים של הפריוס מזכיר חללית ומלא בגאדג'טים. לרעה נזכיר את הפלסטיקה השחורה המעט קשוחה והלא נעימה ואת המושבים הקשים. נפח את המטען גדול יחסית (441 ל'), למרות שהסוללות תופסות מקום נכבד בחלק האחורי של המכונית. הפריוס מגיעה ברמת אבזור בודדת, שהיא די עשירה, וכוללת בין היתר מסך מולטימדיה,  חיבורי אודיו, בקרת אקלים, כניסה והנעה ללא שימוש במפתח ועוד.

נוחות והתנהגות נסיעה – קשיחות המתלים שנועדה להתמודד עם המשקל העודף של הסוללות, גורמת לנוסעים להרגיש כל מהמורה בכביש. משקל הסוללות פוגם במרכז הכובד ומכריח את הנהג להישאר בתחום הנהיגה המנהלתית. לכך מצטרף ההגה החשמלי שמנותק כמעט לחלוטין ממה שקורה על הכביש, יחדיו הם יוצרים מכונית שיכולותיה הדינמיות מאוד מצומצמות.

רכבים מתחריםהונדה אינסייט, ניסאן ליף.

מחיר – 149,000 ש"ח.

NUM3
NUM4

כללי – הדור השלישי של הפריוס, המשפחתית-גדולה ההיברידית של טיוטה, הוצגה לראשונה כבר ב – 2009 ב"תערוכת הרכב הבינלאומית של צפון אמריקה". באותה שנה החלה להימכר ביפן ובארה"ב. אלינו היא הגיעה במהלך 2010. רבות דובר על המכונית שמייצגת יותר מכל את המהפיכה הירוקה והמודעות לסביבה, ויותר מכל היא חרטה על דגלה את החיסכון בצריכת דלק. טויוטה פריוס הפכה להיות מילה נרדפת למכונית היברידית, והיא במשך שנים נחשבת למכונית ההיברידית הנמכרת בעולם. הדור השלישי שידרג את המכונית כמעט בכל אספקט, כפי שתקראו בהמשך.

מנוע תיבת הילוכים וביצועים –  טויוטה פריוס עושה שימוש ביחידת הנעה שמורכבת ממנוע בנזין לצד מנוע חשמלי. מנוע הבנזין, בנפח 1.8 ל', מפיק 99 כ"ס, אליו מצטרף מנוע חשמלי בהספק של 82 כ"ס. ביחד שני המנועים מפיקים 136 כ"ס, ומומנט של 21.1 קג"מ. הביצועים בהתאם, וההיברידית הזו יודעת להאיץ ב – 10.4 שנ' מ – 0 ל – 100 קמ"ש, וב – 6 שניות מ – 80 קמ"ש ל – 120 קמ"ש, מהירות עקיפה. לא רק שמדובר בשדרוג משמעותי ביחס לדור היוצא, אלא היחידת ההנעה הזו יכולה ללמד דבר או שניים גם אצל רכבי מנהלים נוספים.

צריכת דלק – טויוטה פריוס נולדה וחיה בכדי להיות הטובה ביותר בנתון זה. היצרן מצהיר על צריכת דלק פנטסטית של 25.6 ק"מ/ל' בתנאי מעבדה. בפועל, אין בעיה להגיע לצריכת דלק אמיתי של 20 ק"מ/ל' בממוצע, שצריכת הדלק העירונית אף טובה יותר לעיתים מהבינעירונית, בשל היכולת לעשות שימוש במנוע החשמלי בלבד עד מהירות של 40 קמ"ש.

עיצוב – מתחילת דרכה טויוטה פריוס מוצבה מבחינה עיצובית כייצור כלאיים שונה משאר דגמי היצרן. אף פעם לא היה מדובר בעיצוב ששובה את העין, אך הייחוד נותר. כך גם בדור השלישי. אמנם העיצוב כבר לא נראה כ"כ מוזר, ועם הזמן גם המתחרות יישרו קו עם העיצוב המוזר (ראה ערך הונדה אינסייט), אך סביר להניח שגם הדור השלישי לא יזכה בתחרויות עיצוב.

בטיחות – לפני כמה שנים היו טענות כי הסוללות יכולות להתלקח בזמן תאונה לא עלינו. במהלך 2010 תועדו מס' מקרים, בארה"ב בעיקר, של תקלות בדוושת הגז, ואף פורסמו מס' ריקולים בנוגע לבלמים. מעבר לכך, טויוטה פריוס לא נופלת מכל משפחתית אחרת בנושא הבטיחות, עם 7 כריות אוויר, מערכות בטיחות אקטיביות ועוד מנגנוני בלימה למיניהם, היא מקבלת 5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של EuroNcap.

תא נוסעים, תא מטען ואבזור – מרווח הפנים של תא הנוסעים גדול דיו, אך לא ביחס למשפחתית-גדולה. תא הנוסעים חדיר רעש, יותר ממה שציפינו ממכונית ששמה דגש על הירוק והשקט. הנדסת האנוש מצויינת, הקונסולה הצפה ממוקמת למרחק נגיעה מכל דבר, ויש יכולת שליטה נרחבת מההגה כמעט על כל המערכות, בין היתר על בקרת האקלים. בכלל, כמכונית שהחדשנות מובילה אותה, תא הנוסעים של הפריוס מזכיר חללית ומלא בגאדג'טים. לרעה נזכיר את הפלסטיקה השחורה המעט קשוחה והלא נעימה ואת המושבים הקשים. נפח את המטען גדול יחסית (441 ל'), למרות שהסוללות תופסות מקום נכבד בחלק האחורי של המכונית. הפריוס מגיעה ברמת אבזור בודדת, שהיא די עשירה, וכוללת בין היתר מסך מולטימדיה,  חיבורי אודיו, בקרת אקלים, כניסה והנעה ללא שימוש במפתח ועוד.

נוחות והתנהגות נסיעה – קשיחות המתלים שנועדה להתמודד עם המשקל העודף של הסוללות, גורמת לנוסעים להרגיש כל מהמורה בכביש. משקל הסוללות פוגם במרכז הכובד ומכריח את הנהג להישאר בתחום הנהיגה המנהלתית. לכך מצטרף ההגה החשמלי שמנותק כמעט לחלוטין ממה שקורה על הכביש, יחדיו הם יוצרים מכונית שיכולותיה הדינמיות מאוד מצומצמות.

רכבים מתחריםהונדה אינסייט, ניסאן ליף.

מחיר – 149,000 ש"ח.

NUM3
NUM4
פופולארי

ייעוץ בקניית רכב

אלבר
אוויס
באדגט
אלדן
הרץ
שלמה סיקסט